03-10-2013 12:31 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Nederlandse auto’s stoten veel meer CO2 uit dan de officiële testresultaten van autofabrikanten beloven. De totale uitstoot is gelijk aan 666.000 extra auto’s op de weg.

Dat is af te leiden uit een onderzoek van milieuorganisatie Natuur & Milieu naar de onrealistische fabriekstest voor brandstofverbruik die veel autofabrikanten hanteren. Het onderzoek is woensdag gepubliceerd.

Natuur & Milieu concludeert dat Nederlanders jaarlijks €1,1 mrd meer aan brandstof betalen dan volgens de sticker zou horen. Dit bedrag neemt de komende jaren met honderden miljoenen toe als de huidige testcyclus die fabrikanten gebruiken om het brandstofverbruik van nieuwe auto’s te testen, niet wordt vervangen.

Nieuwe tests

De officiële Europese test NEDC (New European Drive Cycle) is tientallen jaren oud en dus flink gedateerd. Het grootste probleem zijn de regels rondom de NEDC. Deze regels laten autofabrikanten namelijk veel ruimte om hun auto te ‘optimaliseren’ voor de tests.

De regels staan bijvoorbeeld toe dat de rechter buitenspiegel verwijderd wordt waardoor er minder luchtweerstand is en dus een lager brandstofverbruik. Ook mag de airconditioning verwijderd worden, hierdoor wordt de auto lichter en dat is ook gunstiger voor het brandstofverbruik.

De auto die dus getest wordt, staat daardoor soms mijlenver af van de auto die uiteindelijk in de showroom staat.

666.000 ‘extra’ auto’s

De Nederlandse overheid berekent de CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark ook deels op deze test. Door de afwijking stoot het wagenpark jaarlijks zo’n twee megaton CO2 meer uit dan waar de overheid rekening mee houdt.

Volgens opgave van kennisinstelling Milieu Centraal stoot een gemiddelde auto bij gemiddeld verbruik in Nederland ongeveer 3 ton CO2 per jaar uit. Daaruit is af te leiden dat er in Nederland bijna 700.000 ‘extra’ auto’s op de weg rijden, dan de overheid officieel rekent.

Petitie

Natuur & Milieu verwacht verder dat de cijfers in 2012 en 2013 nog hoger liggen. “Het bedrag van €1,1 mrd is conservatief berekend. De werkelijke verspilling ligt waarschijnlijk veel hoger,” aldus Maarten van Biezen van Natuur & Milieu.

Er is een nieuwe testcyclus in de maak die de NEDC moet vervangen, maar de invoering dreigt te worden vertraagd van 2017 naar 2020, onder andere door de lobby van autofabrikanten.

Natuur & Milieu roept heel Nederland daarom op om de Petitie Eerlijke Brandstofcijfers te tekenen en de minister te vragen autofabrikanten te verplichten om met realistische cijfers te komen over het brandstofverbruik.

Foto: Martinhelfer via Wikimedia