07-09-2016 07:15 | Door: Hidde Middelweerd

Verschillende grote namen in de auto-industrie werken aan voertuigen op waterstof. Sterker nog, op sommige plekken rijden ze al rond. DuurzaamBedrijfsleven zet drie sectoren waarin waterstof golven maakt op een rij: transport, openbaar vervoer en de auto-industrie.

Transport

Nikola Motor Company kondigde onlangs aan een emissievrije truck op de markt te brengen. De zogeheten Nikola One wordt aangedreven door een 800 volt waterstof-brandstofcel en krijgt een actieradius van 1.200 kilometer op een volle tank. Volgens Nikola Motor Company wordt de truck krachtiger dan elke truck op dieselmotor die momenteel op de markt is.

Scania voorzag Asko, een van de grootste transportbedrijven van Noorwegen, onlangs van drie vrachtwagens die op waterstof rijden. Deze worden momenteel getest. “Deze pilot is een goede kans om onze technologieën op het gebied van waterstof te testen”, zei Nils-Gunnar Vågstedt, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Scania’s elektrische en hybride voertuigen, over de test.

Openbaar vervoer

Het Nederlandse openbaar vervoer gaat in de aankomende jaren enorm verduurzamen. Zo werd eerder dit jaar afgesproken dat alle nieuwe bussen per 2025 geen schadelijke gassen meer uitstoten. Nieuwe bussen zijn tegen die tijd dus elektrisch of rijden op waterstof. Volgens betrokken partijen gaan waterstofbussen een sleutelrol spelen in het verwezenlijken van duurzaam busvervoer.

Ondertussen wordt er al druk getest met bussen op waterstof. Gelderland had deze zomer de primeur. In Arnhem rijdt inmiddels het prototype van een nieuwe generatie waterstofbussen rond.

In Breda werd dit jaar een elektrische vuilniswagen geïntroduceerd. De Noord-Brabantse stad hoopt in een later stadium ook vuilniswagens op waterstof te introduceren.

Auto-industrie

Nissan is momenteel bezig met de ontwikkeling van een zogeheten solid oxide-brandstofcel (SOFC) voor auto’s. Deze brandstofcel produceert elektriciteit door waterstof uit onder meer bio-ethanol en aardgas te laten reageren met zuurstof uit de buitenlucht. Met deze SOFC zouden elektrische auto’s een actieradius van 600 kilometer kunnen krijgen, stelt Nissan.

Ook Volkswagen Group werkt aan brandstofceltechnologie. De autoproducent liet vorig jaar weten dat het dit decennium nog met een auto op waterstof op de markt komt. Of dit gebeurt onder het merk Volkswagen, Audi of Porsche is nog niet bekend.

Het studententeam Forze van de Technische Universiteit (TU) Delft testte onlangs de nieuwe waterstofauto Forze VII op het TT circuit van Assen. Dit om waterstoftechnologie te promoten. Het racemonster heeft een topsnelheid van 210 kilometer per uur en accelereert van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden.

Foto: Solar Guard Exclusive Truck Parts, via Flickr, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)