15-10-2013 12:10 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

Door zware druk van Duitsland is de Europese regelgeving rondom de CO2-uitstoot van auto’s afgezwakt.

Duitsland trachtte afgelopen maandag het voorstel voor de nieuwe CO2-norm te blokkeren. De meningen van de lidstaten liepen teveel uiteen om tot een besluit te komen. De norm zou in 2020 van start gaan, maar Duitsland pleitte voor een uitstel van vier jaar.

De nieuwe CO2-norm is een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer voor de gehele autovloot. Daardoor krijgen vervuilende autoproducenten, zoals de Duitse ondernemingen BMW, Audi en Mercedes, te lijden onder de regelgeving ten opzichte van hun zuinigere concurrenten.

 

Realpolitik

 

Duitsland heeft zware druk uitgeoefend om zijn zin te krijgen. Meerdere Europese diplomaten zijn benaderd door Duitse collega’s. Bondskanselier Merkel nam zelf ook contact op met bevriende ministers om de belangen van de Duitse auto-industrie te waarborgen.

Duitsland geniet een sterke machtspositie door het drijvende houden van de euro. Het land kreeg onder meer steun van Polen, Portugal en Slowakije – niet toevallig landen waar zich fabrieken bevinden van Duitse autoproducenten.

Volgens Europees Commissaris Connie Hedegaard (Klimaatbeleid) buigen de verscheidene EU-landen voor de Duitse ‘Realpolitik’ door in te stemmen met het uitstellen van de CO2-norm.

Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks denkt dat het Europees Parlement weinig flexibiliteit zal tentoonspreiden. “Onze grenzen waren met het principeakkoord over het Commissievoorstel al bereikt. Als de lidstaten dat nu openbreken, komen wij ook met nieuwe eisen”, aldus Eickhout.

 

CO2-norm

 

Met de nieuwe regelgeving wordt het teveel uitstoten van CO2 afgestraft met een boete voor elke gram aan overschrijding.

Technisch gezien is 95 gram CO2 per kilometer voor nieuwe auto’s vanaf 2020 geen probleem. Het gemiddelde  aan uitstoot ligt nu op 135 gram CO2 per kilometer. Door een zuinigere motor stijgt de prijs van de auto, maar de automobilist verdient dit terug door lagere brandstofkosten.

Met de CO2-norm word het mogelijk gemaakt om vervuilende autofabrikanten te stimuleren  om duurzame, innovatieve oplossingen te bedenken. De zuinigere motoren zijn ook noodzakelijk wil de Europese Unie haar klimaatdoelstellingen realiseren.

 

 

Foto: tiseb

Bron: volkskrant