30-10-2013 11:13 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Draadloze energie: het klinkt futuristisch, maar is dichtbij. Volvo heeft een auto in 2,5 uur draadloos opgeladen.

Volvo heeft nu een studie afgerond naar het draadloos opladen van zijn volledig elektrische C30. Het blijkt mogelijk om de Zweedse elektrische auto volledig en veilig op te laden in ongeveer twee-en-half uur.

Dat is indrukwekkend, aangezien de elektrische C30 met 89 kilowatt (120 pK) normaal gesproken via het 230 voltsnet de hele nacht nodig heeft om op te laden. Draadloos opladen zorgt zo voor een tijdsverkorting van meer dan 60 procent.

Er is echter ook nog een hoop te doen volgens Lennart Stegland, vice president, Electric Propulsion System bij de Volvo Car Group. “Er is nog geen ‘standaard’ voor draadloos opladen via inductie. We zullen ons onderzoek voortzetten en de toepasbaarheid van de technologie in onze hybride en elektrische auto’s evalueren.”

Inductie versus resonantie

Opladen via inductiespanning gaat via een elektromagnetische veld tussen twee objecten. Een inductiespoel in het oplaadstation creëert een wisselend elektromagnetisch veld. Een tweede inductiespoel in het op te laden apparaat neemt dit magenetische veld over en zet het om in elektrische energie waardoor de batterij oplaadt.

Draadloos opladen via inductiespanning kan er voor zorgen dat er geen extra handelingen meer nodig zijn bij het opladen zoals de stekker in het stopcontact steken. Dat levert onder andere extra comfort op. Als in de toekomst elektrische bussen gaan rijden is er nog een ander voordeel: deze zouden draadloos op kunnen laden terwijl passagiers in- en uitstappen bij bushaltes.

Hoewel de tests van Volvo succesvol en veelbelovend zijn, zijn er andere bedrijven zoals Hevo die inzetten op een andere techniek: opladen via resonantie. Bij de resonantietechniek zijn de oplaadspoelen in de oplader en de batterij verbonden aan condensatoren. Deze condensatoren resoneren (trillen) op een bepaalde frequentie en geven zo de stroom door. Dit zou niet alleen efficiënter, maar ook sneller zijn dan opladen via inductie.

Bron: Digital trends

Foto: Volvo