03-10-2016 12:00 | Door: Hidde Middelweerd

Het Nederlandse SnappCar bestaat vijf jaar en is inmiddels een van de grootste autodeelplatformen ter wereld. In zijn vijfjarige bestaan zorgde het bedrijf voor een vermindering van 47.500 ton aan CO2-uitstoot.

Dit meldt SnappCar in een persbericht.

Autodeelplatform

SnappCar heeft inmiddels 200.000 deelnemers in Nederland, Denemarken en Zweden, die gezamenlijk meer dan 25.000 auto’s met elkaar delen. SnappCar is daarmee het op een na grootste autodeelplatform in Europa en staat derde op wereldwijd niveau.

Het autodeelsysteem heeft als doel om op ecologisch, economisch en sociaal niveau een positieve impact te maken. Samen met adviesbureau Avance, adviesbureau True Price en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzocht het bedrijf of dat in de afgelopen vijf jaar gelukt is.

CO2-uitstoot

Op ecologisch niveau zorgde het bedrijf voor een flinke vermindering van de CO2-uitstoot, van 47.500 ton. Daarnaast wees het onderzoek uit dat dat deelname aan SnappCar ook een positieve invloed heeft op de portemonnee. Verhuurders verdienden gezamenlijk € 6,1 mln, terwijl huurders € 3,5 mln bespaarden. Deze besparing is te verklaren, omdat auto’s huren via een deelsysteem stukken goedkoper is dan het huren van een auto bij een traditioneel verhuurbedrijf.

Ook stelt SnappCar dat het deelsysteem een positieve invloed heeft op de sociale cohesie in wijken en buurten. Meer dan 9.000 deelnemers zagen elkaar, dankzij SnappCar, ook buiten het deelsysteem om.

Toekomst

Ondanks de positieve resultaten wil SnappCar ook in de aankomende vijf jaar onverminderd doorgroeien. In 2021 wil het bedrijf minimaal 2 miljoen deelnemers aan zich verbonden hebben.

Volgens CEO en medeoprichter Victor van Tol wordt technologie daarin de sleutelfactor. “We groeien ontzettend snel, maar niet snel genoeg wat ons betreft. We werken er heel hard aan om de fysieke sleuteloverdracht te vervangen, want daar zit de belangrijkste logistieke drempel”, zegt de CEO in een persbericht.

“Wij willen dat je je auto straks kunt reserveren, ophalen en afleveren via je telefoon. Zodra die technologie beschikbaar is, gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Het stelt ons bijvoorbeeld in staat om naadloos samen te werken met openbaar vervoerbedrijven maar ook met andere deelplatforms of mobiliteitsaanbieders. Technologie is veruit de belangrijkste driver voor groei.” 

Bron: SnappCar ¦ Foto: SnappCar