13-10-2016 10:29 | Door: Hidde Middelweerd

MisterGreen Electric Lease is een succesvol leasebedrijf voor elektrische auto’s. Maar stiekem kijkt oprichter Mark Schreurs al wat verder. Naar 2025 om precies te zijn: “Dan zijn we misschien wel een autodeelbedrijf, met een vloot van volledig zelfrijdende en elektrische auto’s.”

Schreurs startte in 2008 met MisterGreen. Ook toen had hij al een duidelijke toekomstvisie in zijn achterhoofd: in 2025 is het merendeel van de nieuwe auto’s in Nederland volledig elektrisch. “Daar ben ik nog steeds van overtuigd”, zegt hij.

"Elektrisch rijden wordt zó interessant dat benzine op een keer niet meer kan concurreren"

Schreurs lijkt het bij het rechte eind te hebben, want elektrische auto’s zijn al jaren aan een sterke opmars bezig. Sterker nog, volgens Schreurs is er geen weg meer terug: “De prijs van batterijen, zonnecellen en windmolens is de laatste jaren drastisch gedaald en het einde is nog lang niet in zicht. Kijk naar Chili en Dubai: zonnestroom is goedkoper dan ooit. Elektrisch rijden wordt daarom zó interessant dat benzine op een keer niet meer kan concurreren.”

Laadstations

De oprichting van het bedrijf in 2008 kwam eigenlijk te vroeg, zo bleek, want elektrische auto’s waren nog niet beschikbaar. “De Nissan Leaf kwam pas in 2011 op de markt”, zegt Schreurs.

De eerste paar jaar focuste MisterGreen zich dan ook op de infrastructuur. Schreurs: “We exploiteren inmiddels twaalf snellaadstations langs de snelwegen in de Randstad, die we via Chargemedia.nl verhuren aan, onder andere, energiemaatschappijen.”

Tesla

Toen Tesla in 2013 met een elektrische auto op de markt verscheen, ging het hard met MisterGreen. Inmiddels is het een florerend leasebedrijf, dat voornamelijk het hogere MKB-segment bedient. Het wagenpark van MisterGreen bestaat uit meer dan 500 elektrische auto’s, waarvan ruim 400 Tesla’s, Model S en X. In 2017 is deze vloot gegroeid naar 800 Tesla’s.

"Tesla heeft de aankomende jaren totaal geen concurrentie en kan nu al een groot marktaandeel pakken"

Tesla is de absolute voorloper op het gebied van elektrisch vervoer en volgens Schreurs blijven andere automerken de komende tien jaar achter de feiten aan lopen. “Voor grote merken als BMW is het nu nog niet rendabel om een elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer op de markt te brengen. Aandeelhouders willen dat helemaal niet, want dergelijke auto’s gaan direct concurreren met een BMW 5- of 7-serie”, zegt Schreurs. “Tesla heeft de aankomende jaren dus totaal geen concurrentie en kan nu al een groot marktaandeel pakken. Dat halen de andere automerken de aankomende tien jaar niet meer in.”

Batterij

Schreurs verwacht dat MisterGreen in de toekomst bekend komt te staan als batterijverhuurbedrijf: “Het gaat uiteindelijk om de batterij, daar liggen de verdienmodellen. Denk aan energieopslag, energie verhandelen, energie terug leveren aan het net. De opkomst van vehicle-to-grid toepassingen is daar een goed voorbeeld van. Dat kon vroeger niet, omdat batterijen veel te duur waren. Vroeger betaalde je namelijk € 1.000 per kilowattuur. Nu ligt die prijs rond de € 300 en in de aankomende jaren gaan we richting de € 200.”

"Het chassis van een elektrische auto zelf is daarnaast misschien € 10.000 waard”, vervolgt Schreurs. “De batterij heeft echter een waarde van € 40.000 én kan hergebruikt worden.”

Zelfrijdende auto’s

In 2025 verwacht MisterGreen geëvolueerd te zijn naar een autodeelbedrijf, met een vloot van zelfrijdende en volledig elektrische auto’s. “Studenten kunnen de eerste jaren, als bijbaan, fungeren als piccolo”, zegt Schreurs. “In 1920 maakte men ook gebruik van piccolo’s, bij de introductie van de lift. Anders durfde niemand erin. Zo zal dat met zelfrijdende auto’s ook gaan. Maar ik verwacht dat de piccolo’s hun handen dan al niet meer op het stuur hoeven te houden.”

DuurzaamInvesteren.nl

MisterGreen heeft momenteel een crowdfunding-campagne lopen op DuurzaamInvesteren.nl, die duurt tot en met 30 november. Het minimumbedrag van € 500.000 is inmiddels ruimschoots behaald. Met de € 750.000 die het bedrijf uiteindelijk hoopt op te halen, wil het de groei, die het sinds 2008 doormaakt, doortrekken. Schreurs: “We bieden een mooi product, met een mooie boodschap. Er werken alleen maar believers hier.”

Bekijk de crowdfunding-campagne hier:

Bekijk de campagne

Foto: Tesla Motors