15-06-2012 11:56 | Door: Katjana Cabenda

De Boeing 747 wordt van zijn troon gestoten. Stijgende brandstofkosten zorgen ervoor dat energie-efficiëntere vliegtuigen de plaats innemen van de ooit zo populaire 747.

Met name hoge brandstofkosten en het aanbod van energie-efficiëntere vliegtuigen stoten de Boeing 747 van de baan. “Op het moment dat olieprijzen hoog zijn, willen bedrijven een nieuw vliegtuig”, vertelt John Slosar, CEO van vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific. “Het laatste wat men wilt, is oudere vliegtuigen behouden.”

Brandstofkosten omvatten ongeveer een derde van de kosten voor luchtvaartmaatschappijen stelt de Internationale Luchtvaart Associatie (IATA).

Nieuwer is beter

Daardoor staan inmiddels wereldwijd al 48 van de 747-400's ongebruikt in opslag volgens Ascend, internationaal onderzoeksbureau voor luchtvaart. Het model wordt nu verplaatst met energie-efficiëntere vliegtuigen, zoals de 777 en Airbus A380.

Deze nieuwere vliegtuigen zijn aanmerkelijk energie-efficiënter. Het brandstofverbruik ligt een stuk lager door de ontwikkeling van efficiëntere motoren en het gebruik van lichtgewicht materialen voor deze modellen. De romp van de vernieuwde 787 is bijvoorbeeld gemaakt van versterkt kunststof in plaatst van zwaar aluminium, zoals bij de 747 het geval is.

Neem bijvoorbeeld een vlucht van Kuala Lumpur naar Londen. Een A380 model (494 zits) verbruikt voor deze route per persoon 2,4 brandstofvaten – de 747 (359 zits) verbruikt 2,8 vaten brandstof per persoon op dezelfde route. Dit maakt het A380 model 16 procent energie-efficiënter.

Marktwaarde

Momenteel staat de marktwaarde van het tien jaar oude 747-400 passagiersmodel op een dieptepunt van €28,5 mln – hiermee is de waarde ongeveer 10 procent gezakt ten opzichte van vergelijkbare vliegtuigen van vorig jaar stelt Ascend.

Het laatste kwartaal van vorig jaar heeft de prijsdaling voor Singapore Airlines voor een verrassend verlies gezorgd. De verkoop van de laatste van de 747-400 van de maatschappij leverde minder op dan verwacht.

Pensioen

Het is tijd dat de 747 met pensioen gaat. Cathay Pacific maakte vorige maand bekend dat de maatschappij het gebruik van zijn 21 Boeing 747-400's versneld wil afbouwen. De luchtvaartmaatschappij wil in 2014 negen 747’s vervangen door de 777-300ER voor lange-afstandsvluchten.

Opvallend is dat Europese luchtvaartmaatschappijen in vergelijking met Aziatische maatschappijen minder drastische stappen ondernemen om de 747’s te vervangen. British Airways hanteert een termijn van 10 jaar om afstand te doen van haar 747 modellen.

Boeing zelf treurt niet om de verminderde populariteit van de 747. “Veel luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat ze meer brandstof-efficiënte vliegtuigen nodig hebben en dat belooft veel goeds voor ons,” vertelt Jim Albaugh, hoofd van de commerciële afdeling van Boeing.

Bron: Bloomberg

Foto: Richard