11-11-2013 17:31 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Voor de derde keer in vijf weken tijd is een elektrische Tesla Model S auto in brand gevlogen bij een incident op de openbare weg. Beleggers zijn er niet blij mee.

De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s kampt met een aantal opmerkelijke autobranden die negatief uitpakken voor tesla. Deze keer raakte een Tesla Model S een roestige trekhaak die op het wegdek lag. Deze was van de truck die voor hem reed afgevallen en belandde onder de auto. De batterijen raakte daardoor beschadigd, waarna een brand ontstond. De eigenaar van de auto kon de wagen veilig tot stilstand brengen en bleef verder ongedeerd.

Deze eigenaar deelde zijn verhaal op de blog van Tesla: “De auto reed na het incident nog uitstekend en er was een gecontroleerde situatie. Er was geen moment waarop de vlammen bij mij in de buurt waren,” aldus de eigenaar van de in brand gevlogen Tesla. Deze negatieve ervaring heeft de mening van de eigenaar niet veranderd. “Ik zou zo weer een Tesla aanschaffen”

Imagoschade?

Het is de derde brand in relatieve korte tijd en daarmee zijn beleggers verontrust. Het aandeel Tesla stond op 5 november op $176,81. De koers is gedaald naar $137,87. Eerder dit jaar stond het aandeel nog op recordhoogte van $194. Het is de vraag of het aandeel de komende tijd verder zal dalen.

[caption id="attachment_58918" align="aligncenter" width="375"] Koers aandeel Tesla Bron: IEX.nl[/caption]

Het Amerikaanse veiligheidsbureau National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft officieel nog geen formeel onderzoek ingesteld. Dit is hetzelfde bureau wat eerder de Tesla Model S beoordeelde als veiligste auto ooit.

Het NHTSA heeft wel contact gezocht met Tesla en lokale autoriteiten om informatie te verzamelen over het incident. Op basis daarvan wordt beoordeeld of er nog actie nodig is. Tesla neemt het heft zelf in handen en laat een eigen onderzoeksteam uitzoeken wat er precies gebeurd is op 6 november. Zij rapporteren zo spoedig mogelijk als het onderzoek is afgerond.

Karl Brauer, een industrie-analist, merkte op: “Op een bepaald punt gaat het niet meer om de oorzaak van de brand, de veiligheid van de bestuurder of houding van de eigenaren. Die doen er dan niet meer toe, want waar je mee opgescheept zit zijn terugkerende krantenkoppen met daarin de woorden brand en Tesla.”

Bron: Bloomberg

Foto: Cdorobek via Flickr