21-11-2013 17:01 | Door: Mark Beumer

 

 

 

Duurzaamheid in een miljoenenbedrijf is niet langer het exclusieve domein van de MVO-manager. Goede verslaglegging en een duurzaam verdienmodel vragen ook de CFO op het toneel. Een gesprek met Engelhardt Robbe, CFO van NS, over duurzaamheid, de toekomstige verslaglegging daarover en werken met een MVO-manager. “Onze samenwerking moet yin en yang zijn.”

[caption id="attachment_59205" align="alignright" width="199"] Engelhardt Robbe, CFO NS: "Integrated reporting is geen papieren tijger."[/caption]

“Duurzame aspecten spelen voor bijna de helft van de consumenten een rol bij het vervoermiddel dat ze kiezen," begint Engelhardt Robbe. "Maar klanten willen terecht weten of het klopt wat je zegt. Juist NS heeft hier goede papieren, omdat wij als geen ander dienstverlenend bedrijf sterk bijdragen aan duurzame mobiliteit. Maar je moet je beweringen wel goed staven in bijvoorbeeld je jaarverslag.”

Volgens Robbe neemt het belang van goede verslaglegging over duurzaamheid alleen maar toe. Een MVO-manager en CFO moeten elkaar daarom naadloos aanvullen “De MVO-manager werkt vanuit de inhoud. Hij is constant bezig met het verder integreren van duurzaamheid. De CFO draagt zorgt voor de verslaglegging en de business kant, de financiën. Alleen door samen te werken kom je tot integrale afwegingen.”

Bij de NS werkt financiële man Robbe nauw samen met Michiel van Roozendaal, directeur van NedTrain en verantwoordelijk voor duurzaamheid binnen de NS-directie. “We zetten op dit moment het grootste contract voor groene stroom van Nederland in de markt. Daarbij wegen wij samen alle aspecten. Dat zal je ook integraal terugzien in ons jaarverslag.”

 

Integrated reporting als logische stap

 

Als CFO is Robbe verantwoordelijk voor het jaarverslag. De donderdag behaalde zesde plaats op de Transparantiebenchmark - een initiatief van het ministerie van EZ om transparante verslaglegging over duurzaamheid te stimuleren - is een erkenning voor een belangrijke ontwikkeling binnen het treinbedrijf.

Duurzaamheid begon als een apart hoofdstuk in het jaarverslag. In het verslag over 2013 zal duurzaamheid integraal zijn opgenomen in alle hoofdstukken (het zogeheten integrated reporting). De volledige integratie van duurzaamheid is een teken dat het thema meer en meer verweven is geraakt in de bedrijfsvoering van de NS.

 

Veranker duurzaamheid in je bedrijf. Geef het status. Dan kan je mensen erop afrekenen. Het geeft de MVO-manager de steun die hij nodig heeft.

 

Robbe: “Deze beweging is ook een logische. Onze ambitie is namelijk om economische, sociale en ecologische waarde te creëren voor onze stakeholders. Dan ben je er niet met het verstrekken van alleen data over verminderd energiegebruik in een apart hoofdstuk. Bij NS is maatschappelijk verantwoord ondernemen een onderdeel van de totale NS-strategie. Duurzaamheid zit inmiddels in alle scorecards."

"Door duurzaamheid zo aan de strategie te koppelen is het thema verankerd in het bedrijf en geen eendagsvlieg. Je geeft het status. Je kan werknemers erop afrekenen. En het geeft de MVO-manager de steun die hij nodig heeft.”

 

Geen papieren tijger

 

Gewetensvraag: zit Robbes MVO-manager wel te wachten op integrated reporting en alle formulieren die ingevuld moeten worden om te zien hoe duurzaam alle aspecten van NS zijn? Is het niet meer bureaucratie die het ‘echt doen van duurzaamheid’ in de weg staat? Met andere woorden: is integrated reporting niet een papieren tijger?

Robbe reageert beslist op die stelling. “Oneens! Integrated reporting helpt duurzaamheid juist beter te borgen in organisaties. Ik geloof er sterk in, vandaar dat we deze stap met het jaarverslag 2013 ook gaan zetten. Consumenten kijken terecht steeds kritischer naar de duurzame initiatieven van bedrijven. De scepsis ten aanzien van claims is hoger dan ooit. Transparantie, authenticiteit maar vooral argumenten en cijfers zijn belangrijk om dit weg te nemen.”

 

De scepsis ten aanzien van duurzame claims is hoger dan ooit. Transparantie, authenticiteit maar vooral argumenten en cijfers zijn belangrijk om dit weg te nemen.

 

Maar, geeft hij toe: “Integrated reporting is wat je er zelf van maakt. Als je niets met alle inzichten doet, dan kan het een papieren tijger worden. Het moet dus ook geen boekhoudkundige exercitie zijn. Als je het serieus neemt en vervolgens sturing, maatregelen, audits en programma’s aan koppelt, dan is het een gamechanger. Dat is dus de yin en yang tussen CFO en MVO-manager. Dat is de samenwerking die nodig is om MVO naar een volgend niveau te brengen, en je bedrijf en de samenleving nog verder te verduurzamen.”

 

Duurzame strategie

 

De samenwerking levert interessante kansen op, vindt Robbe. “We kijken niet alleen vanuit risicomanagement en kostenbesparing naar duurzaamheid, maar stellen ook de vraag: hoe kunnen we geld verdienen met duurzaamheid? We gaan van een strategie op duurzaamheid, naar een duurzame strategie.”

Juist bij NS is dat ook goed mogelijk, want treinreizen is voor veel bedrijven aantrekkelijk: er zit een aanmerkelijk CO2-voordeel op ten aanzien van leaseauto’s en het is kostenefficiënt. Een snelle rekensom: elke treinreis stoot 75 procent minder CO2 uit dan de auto. Per tien kilometer bespaar je een kilo CO2 met de trein.

Gebruik van de NS Business Card bespaart daarnaast tot wel 30 procent van de mobiliteitskosten door lagere kosten per kilometer en lagere administratiekosten. “Dit zou iedere CFO en MVO-manager als muziek in de oren moeten klinken. En voor ons is het ook goed. Zo helpen we ook andere bedrijven hun mobiliteit te verduurzamen en dat is goed voor de business van NS.”

 

Maatschappelijke verlies- en winstrekening

 

Zo zijn CFO en MVO-manager een cruciale tandem in het bedrijf. Robbe voorspelt dat in de toekomst de samenwerking nog inniger zal worden. “Wij zijn voor het jaarverslag over 2013 bezig om onze milieu-impact ‘financieel’ te maken. Uiteindelijk ben ik benieuwd hoe de maatschappelijke winst- en verliesrekening van de NS eruit zou zien. Een dergelijke analyse biedt NS en stakeholders de mogelijkheid om een inschatting te maken van de duurzame toegevoegde waarde van NS op de lange termijn.”

De NS spiegelt zich daarbij aan het voorbeeld van Puma. Twee jaar geleden publiceerde de Duitse sportkledingmaker al zo’n environmental profit and loss account over het boekjaar 2010. De conclusie was ontnuchterend: de impact op het milieu was een geschatte kostenpost van € 145 mln. De winst van Puma dat jaar bedroeg € 200 mln. Dat was schrikken.

 

De impact van Puma op het milieu was een geschatte kostenpost van € 145 mln. De winst van Puma dat jaar bedroeg € 200 mln. Dat was schrikken.

 

Robbe is echter niet bang. “MilieuCentraal heeft geconcludeerd dat in vergelijking met de auto de trein de regionale economie versterkt, en risico’s op economische schade vermindert. Denk aan de bijdrage aan de luchtkwaliteit en verbeterde veiligheid. Het kunnen vertalen van deze positieve waarde naar euro’s is een behoorlijke uitdaging. Maar het zou fantastisch zijn als je aan de klant en samenleving kunt laten zien dat elke reis met NS naast financieel voordeel voor de klant, ook voor de maatschappij een X aantal euro’s aan ecologische en sociale waarde oplevert.”

Foto: Daniël Bleumink via Flickr.com