02-12-2013 11:48 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk willen het wereldwijde emissiebeleid voor de luchtvaartindustrie verder afzwakken.

De drie grootmachten willen het plan van de Europese Unie om de CO2-uitstoot van vliegtuigen aan banden te leggen nog verder terugdringen. Ze stellen voor om alleen CO2-belasting te heffen op vluchten binnen de Europese Unie. Hiermee hopen zij alsnog vorm te geven aan Europese emissieregulering die vertraagd is door internationale ophef.

Volgens een woordvoerder van de Britse overheid is het voorstel ‘de beste manier om vervolgstappen te zetten’. De drie landen behartigen de belangen van de grootste vliegtuigmaatschappijen binnen de EU, zoals Air France-KLM, Lufthansa en IAG, maar ook van vliegtuigbouwer Airbus.

 

Oorspronkelijk plan

 

Het voorstel van de drie grootste Europese economieën is echter een derde stap terug ten opzichte van het aanvankelijke plan van EU. In september nog pleitte een verenigd EU bij de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) voor een emissiebelasting op elk vliegtuig die het Europese luchtruim doorkruist.

De 190 landen van de ICAO verboden het de Europese Commissie zelfontworpen uitstootbeperkingen in te voeren. De ICAO stemde wel in om een globaal stelsel voor 2016 te ontwerpen dat vanaf 2020 van kracht zal gaan.

 

Internationale ruzie

 

Het voorstel van de EU in de ICAO was al een afgezwakte versie van een CO2-taks die in 2012 werd ingevoerd. Die oorspronkelijke regeling leverde veel discussie op, met bedreigingen van een globale handelsoorlog van dien.

In 2012 begon de EU luchtvaartmaatschappijen te belasten op de CO2 die een vliegtuig gedurende vluchten van en naar Europese luchthavens. De belasting was een onderdeel van de Emissions Trading Scheme (ETS). De taks stuitte op fel verzet van de VS, China en Rusland. China voerde bijvoorbeeld de druk op door grote Airbusbestellingen te vertragen. Eurocommissaris Hedegaard (Klimaat) zag zich genoodzaakt de wet op te schorten en naar de ICAO te gaan.

Hedegaard maakte echter duidelijk dat de opschorting van de wet wordt opgeheven als voor april 2014 geen toestemming bereikt wordt voor een nieuwe EU-wet. Alle vliegtuigmaatschappijen vallen dan opnieuw onder de oorspronkelijke regeling.

Bron: Reuters | Foto: Kuster & Wildhaber Photography via Flickr