30-12-2013 07:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het wereldwijde transportvolume zal tegen 2050 verdubbelen tot zelfs verviervoudigen. Daaraan hangt een toename van CO2-uitstoot van 80 procent vast.

Dit concludeert het rapport Transport Outlook 2013 van het International Transport Forum (ITF).

Belangrijke motoren achter deze groei zijn de groei van het BBP, de vrachtintensiteit van de economische activiteit en demografische veranderingen. Maar dé bepalende factoren voor het niveau van de toekomstige toename van het transportvolume zijn volgens het ITF de beleidskeuzes.

China en India worden beschouwd als de belangrijkste veroorzakers van de groei van het transportvolume. De stijging van het transportvolume in deze landen zal tussen de vier en negen keer het huidige niveau bedragen, zo is de verwachting.

Wat het goederenvervoer over land per spoor en over de weg betreft, wijzen de ITF-prognoses op een toename met tot 430 procent in niet-OESO-groeilanden en tot 125 procent in de OESO-zone. Met een lage groei van het BBP en een loskoppeling van economische groei en vrachtintensiteit zou de groei van het transportvolume nog respectievelijk 100 procent en 40 procent bedragen.

CO2-uitstoot

Met de stijging van het transportvolume groeit ook de uitstoot van schadelijke gassen. De verwachte toename van de emissies zou tegen 2050 gemiddeld zo'n 80 procent bedragen, met als uitersten 170 procent en 30 procent. Het uiteindelijke resultaat zal volgens het rapport sterk afhangen van de keuze voor de beste lange-termijnstrategie om de groei te ondersteunen en het milieu te beschermen.

Beleidsmakers zullen ook geconfronteerd worden met een financieringsdilemma. Daarbij zal de vraag naar transport een sterke groei kennen terwijl de budgetten voortdurend krimpen. Structurele factoren zoals dalende inkomsten uit brandstoftaksen, als gevolg van de toenemende brandstofefficiëntie, maken het probleem nog nijpender. Deze trend versterkt volgens het rapport het belang van prijsmechanismen zoals een wegentol. Tol genereert inkomsten en vraagbeheer, bijvoorbeeld voor het terugdringen van file in een stedelijk gebied.

Bron: Trends.be

Foto: Autoweek