03-01-2014 11:23 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Autoproducent Ford toont volgende week een concept voor een hybride auto met zonnecellen op het dak. Een vergrootglas moet ervoor zorgen dat laadpalen overbodig worden.

Ford toont volgende week bij de internationale Consumer Electronics Show (CES) een nieuwe hybride auto. Deze C-MAX Solar Energi heeft naast een conventionele verbrandingsmotor een elektromotor, accu's en een aantal zonnecellen. De zonnecellen zijn in het dak weggewerkt.

Samen met de Amerikaanse universiteit Georgia Tech heeft Ford aanvullend een concentrator ontwikkeld die boven een parkeerplaats kan worden geplaatst. Concentrators werken als een vergrootglas. Doordat de concentrator zonlicht op het dak van het voertuig projecteert wordt het zonlicht met een factor acht versterkt.

Volgens de autofabrikant kan er op één dag acht kilowatt aan energie worden opgewekt. Dat is vergelijkbaar met vier uur opladen via een oplaadpunt.

Opvallend is dat de auto autonoom een aantal meters vooruit rijdt om het geconcentreerde zonlicht gedurende de dag optimaal op de zonnecellen te laten vallen. Hoe deze techniek precies werkt, heeft Ford nog niet losgelaten.

Hybride

Met het ontwerp van de C-Max Solar Energi hoopt Ford een hybride voertuig te kunnen ontwikkelen dat voldoende vermogen uit zonne-energie kan betrekken om de accu's op te laden. Zo kan het voertuig minder afhankelijk worden gemaakt van laadpunten die met het stroomnet zijn verbonden. Desondanks heeft de auto nog steeds een aansluiting voor de koppeling met een laadpaal. De komende periode zal Georgia Tech de conceptauto's gaan testen. Ford denkt dat het ontwerp met name nuttig kan zijn in zonrijke gebieden met een onbetrouwbaar stroomnet.

 

Bron: Energienieuws

Foto: Cleantechnica