15-01-2014 10:48 | Door: Luc Hillege

Groen rijden legt het af tegen de portemonnee van de consument, zo blijkt uit het trendrapport over de auto-industrie van KPMG. 

Het jaarlijks onderzoek van KPMG onder tweehonderd topmanagers in de internationale auto-industrie geeft inzicht in aankomende trends binnen de sector.

Uit het rapport ‘Global Automotive Executive Survey 2014’ blijkt dat consumenten moeten kiezen tussen hun geweten, portemonnee en status. De opkomst van elektrisch vervoer is niet onopgemerkt gebleven, maar de transitie hiernaar vindt tegelijkertijd plaats met continue verbeteringen in de energie-efficiëntie van verbrandingsmotoren. Van de ondervraagde managers geeft 92 procent dan ook aan dat voor autokopers topprioriteit de brandstofefficiëntie is. Alternatieve brandstoftechnologieën zijn anno 2014 een minder kritiek punt voor de consument.

De belangrijkste trend volgens de topmanagers uit de auto-industrie is de groei van opkomende markten. Zij verwachten dat in landen zoals Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) de consument groenere voertuigen eist. Dat kan een reactie zijn op de ondragelijke luchtvervuiling in overbevolkte en steeds drukker wordende megasteden.

Onderstaande afbeelding geeft weer wat de trends zijn voor de auto-industrie tot aan 2025.

[caption id="attachment_60583" align="aligncenter" width="591"] De percentages geven aan hoeveel van de respondenten het specifieke onderwerp ‘extreem of zeer belangrijk’ vinden. Bron: KPMG Global Automotive Executive Survey 2014.[/caption]

Statussymbool?

Het KPMG-rapport gaat ook in op verstedelijking en verbondenheid, want terwijl de wereldpopulatie toeneemt en steden verstopt raken, zullen traditionele patronen van voertuigbezit drastisch veranderen.

Status of imago is een vooraanstaand punt bij de aanschaf van een bolide, maar toch is ook de auto-industrie steeds meer overtuig van de factor leeftijd. Ongeveer de helft (46 procent) van de ondervraagde denkt dat mensen onder de 25 nog de behoefte hebben om in de toekomst een auto te kopen. De ‘millennium-generatie’ gelooft steeds minder in de ouderwetse aanschaf van huizen of auto’s. De uitdaging voor ondernemingen die actief zijn in de mobiliteitssector is dan ook om innovatieve manieren te bedenken om op de behoeftes van de jongere generaties in te spelen.

Mobiliteit wordt daarmee steeds meer een dienst. Bedrijven uit de auto-industrie erkennen deze trend en zien in dat het verkopen van een merk belangrijker wordt dan de verkoop van een auto.

Altijd verbonden

Ook de digitalisering zal blijven toenemen. Software en applicaties zijn inmiddels de standaard in het aanbod van nieuwe wagens. Even je mail lezen in de file is een prettige afleiding als je toch stil staat. Alleen een heikel punt is de botsing tussen verbondenheid en veiligheid op de weg, want app-en achter het stuur is gevaarlijker dan met een slok op rijden.

Het zelfde thema, veiligheid, is ook de grootste zorg van de consument als het gaat om zelfrijdende auto’s. Uit het KPMG-onderzoek blijkt dat maar liefst 94 procent dit ziet als de grootste barrière van potentiële autokopers. Diverse partijen, waaronder internetgigant Google, houden zich bezig met de ontwikkelingen slimme, zelfsturende auto’s. Alleen denkt 40 procent van de topmanagers uit de auto-industrie dat dit type voertuig pas over twintig jaar echt op de weg rijdt. En ongeveer één derde (31 procent) denkt dat zelfrijdende auto’s nooit zullen rijden op publieke wegen.

Foto: Luc Hillege via Redactie Duurzaambedrijfsleven