31-01-2014 12:32 | Door: Marjon Riehl

Het Europees Parlement heeft een voorstel gedaan om alle vliegtuigen in het Europees luchtruim mee te laten doen aan het emissiehandelssysteem.

 

 

Het EP heeft nu stelling genomen in het al jaren voortslepende conflict om ook de luchtvaart mee te laten betalen aan het tegengaan van klimaatverandering. D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy: “De razendsnel groeiende luchtvaartsector wordt op deze manier gedwongen om schoner te gaan vliegen. Er is geen enkele reden om deze sector hiervan nog langer uit te sluiten.” De Nederlandse regering denkt hier echter anders over.

 

 

Uitstel

 

 

Een eerder besluit over de emissies werd in 2013 onder druk van landen als China, de Verenigde Staten, Rusland en India voor één jaar uitgesteld. De EU stemde toe op voorwaarde dat de internationale luchtvaart organisatie (ICAO) tot een internationale aanpak van de uitstoot zou komen.

 

 

Het EP pleit nu alsnog voor een Europese aanpak. “Europa moet voor het klimaat én de eigen geloofwaardigheid het systeem in werking stellen. Daarbij betaalt iedereen op basis van de eigen uitstoot,” aldus Gerbrandy. Europese en niet-Europese luchtvaartmaatschappijen worden overigens volledig gelijk behandeld. “En de extra kosten per vlucht zijn miniem, minder dan een kop koffie op de luchthaven.”

 

 

Economische chantage

 

 

Vanuit verschillende landen is druk op de EU gezet om niet tot deze maatregel over te gaan. Chinese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn door eigen land zelfs verboden aan het systeem mee te betalen. Ook hebben Chinese luchtvaartmaatschappijen gedreigd geen Airbustoestellen meer te zullen kopen. Volgens Gerbrandy staat de EU volledig in zijn recht bij het aannemen van een ETS voor de luchtvaart: “Het onvermogen internationaal het klimaatprobleem aan te pakken, geeft Europa het recht eigen maatregelen te nemen.”

Het Europees Parlement start nu de onderhandelingen met de Raad. Op 30 april 2014 loopt de uitstelregeling af. Voor die tijd moet er een overeenkomst zijn.

 

 

Foto: Martijn Kriens via Flickr