04-03-2014 17:48 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

BASF hoopt verandering te brengen in de Aziatische voorsprong op het gebied van accu's voor elektrische auto's. Zij gaan de concurrentie aan waar de Westerse markt vooral stappen terug doet. 

Accuverbetering voor elektrische auto's vergt een lange adem. Tegenvallende prestaties van elektrische auto’s, lange oplaadtijden en onveilige accu’s zorgen voor terughoudendheid in de ontwikkeling van betere accu’s voor elektrische auto’s. Europese bedrijven als Siemens en Evonik Industries brachten hun investeringen terug op dit terrein. BASF gaat tegen de trend in en maakt het tot een van de tien focuspunten voor de komende tien jaar.

 

Tegenvallende verkoop

 

Evonik Industries, die zes jaar geleden nog het slimste accumateriaal wilde ontwikkelen, zag vorig jaar af van het project en probeert dit nu te verkopen. Ook Siemens zette zijn investeringen op een laag pitje. Belangrijkste reden is de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s in Duitsland. Vijf jaar geleden nog hoopten autofabrikanten een miljoen elektrische auto’s op de weg te krijgen. Die doelstelling bleek te hooggegrepen. Tussen 2011 en 2013 werden slechts 3720 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd.

BASF hoopt in 2020 een van de drie grootste marktleiders te worden in ontwikkeling van accu's. Het Duitse chemiebedrijf rekent op een groei in de elektrische auto-industrie wanneer de batterijen veiliger en duurzamer worden. Adrian Steinmetz, hoofd van business management, noemde het eerder in een interview 'een langetermijnstrategie die tekenend is voor BASF.'

 

Aziatische markt

 

Het concern gaat concurreren met de Aziatische markt die momenteel ver vooruit ligt op de Amerikaanse en Europese markt. Op het terrein van lithium-ion-technologie zijn de grote spelers Mitsubishi Chemical Holdings, Sumitomo Chemical and Ube Industries. Concurreren met de Aziatische markt is verre van makkelijk. Dat ontdekten de Verenigde Staten de afgelopen jaren toen vele Amerikaanse (elektrische ) autobedrijven werden overgenomen door Chinese rivalen.

Om te kunnen concurreren investeert BASF groots. Dit jaar opent het concern een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Amagasaki, Japan. De faciliteiten moeten het bedrijf een voet tussen de deur geven op de Aziatische markt. Verder kocht het bedrijf licenties van Misubishi Chemical. Andreas Fischer, het hoofd van het centrum in Amagasaki zegt dat de ontwikkeling moeilijk kan worden, maar hoopt dat de nieuwe strategie zijn vruchten afwerpt.

Bron : Bloomberg | Foto Flickr: BASF - The Chemical Company