03-05-2017 12:03 | Door: Hidde Middelweerd

De Haven van Rotterdam neemt in september een hybride patrouilleboot in gebruik. De zogeheten RPA 8 wordt aangedreven door zowel elektriciteit als diesel, resulterend in een brandstofbesparing van 15 tot 20 procent. Daarnaast is de romp van het schip gemaakt van aluminium, dat drie keer zo licht is als staal. Hiermee wordt het brandstofgebruik van het vaartuig verder terug gedrongen.

Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam in een persbericht. Het havenbedrijf maakte daarnaast een infographic over de duurzame patrouilleboot. Bekijk hem hier:

Minder golven

De patrouilleboot is uitgerust met een onderwater-spoiler, die ervoor zorgt dat het schip minder golven creëert. Dit heeft een positief effect heeft op het brandstofverbruik van het vaartuig.

De verschillende innovatieve technologieën zorgen ervoor dat het schip veel energie bespaart; vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 65 huishoudens. Ook de CO2-uitstoot van het schip wordt fors teruggedrongen: vergelijkbaar met de CO2-opname van 8.088 bomen.

Hybride vloot

De RPA 8 is niet de enige patrouilleboot in de Rotterdamse haven. Zo gauw de RPA 8 te water wordt gelaten, worden de RPA 10 en 11 ook onder handen genomen. Ook deze patrouilleboten worden uitgerust met een hybride aandrijfsysteem.

Bron: Port of Rotterdam | Foto: Port of Rotterdam