19-05-2017 09:07 | Door: Hidde Middelweerd

General Motors wil de eerste autofabrikant zijn die een elektrische auto aanbiedt tegen een aantrekkelijk tarief die ook nog eens winst genereert. Hiervoor moet de prijs per kilowattuur van batterijcellen omlaag.

Dat meldt Detroit News.

Chevrolet Bolt

GM heeft met de Chevrolet Bolt een betaalbare elektrische auto in handen: $ 30.000. Ook de actieradius van ongeveer 380 kilometer liegt er niet om. Om elektrische auto’s ook daadwerkelijk winstgevend te maken voor autofabrikanten, moet de batterijprijs per kilowattuur omlaag, stelt Mark Reuss, head of global product development bij GM, tegenover Detroit News.

Momenteel ligt die prijs voor GM rond de $ 145, stelt de automaker. In 2020 moet de prijs per kilowattuur echter gedaald zijn naar $ 100. “We gaan dat voor die tijd halen, daar geloof ik in”, stelt Reuss.

Een andere manier waarop General Motors de kosten wil drukken, is door het gewicht van auto’s te verlagen. Hierdoor kan het kleinere accupakketten maken, terwijl de actieradius gelijk blijft.

Tesla

Ter vergelijking: Tesla stelde eerder dat zijn batterijpakket $ 190 per kilowattuur kost. Het automerk stelde echter dat deze prijs zal dalen zo gauw de volledige potentie van zijn Gigafactory benut wordt.

Lees ook:

INFOGRAPHIC: Prijs van batterijen keldert in rap tempo

Bron: Detroit News | Foto: General Motors