27-03-2014 12:03 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Dertien grote autofabrikanten hebben afspraken gemaakt over een duurzamere bedrijfsvoering. Hun leveranciers krijgen strikte richtlijnen over eerlijk zakendoen, milieu en mensenrechten.

Onder de ondertekenaars van de verklaring, die in handen is van de website GreenBiz, zijn automakers als Volkswagen, BMW, Toyota, PSA Peugeot/Citroën en Volvo. Het document noemt mensen en milieu de belangrijkste pijlers van de auto-industrie. 'We willen in onze supply chain de hoogste standaarden bereiken op het gebied van integriteit en maatschappelijke en milieu-prestaties.'

 

Standaarden

 

De automakers eisen dat hun leveranciers zich aan de nieuwe richtlijnen houden en invoeren voor de hele keten. De ecologische voetafdruk van materialen en grondstoffen moet omlaag. Onder meer door vermindering van de CO2-uitstoot, reductie van energie- en waterverbruik en een verbeterde afvalverwerking. 

Arbeidsomstandigheden en de naleving van mensenrechten moeten voldoen aan de lokale wetgeving. Kinderarbeid, dwangarbeid, mensenhandel, discriminatie en intimidatie op de werkvloer zijn verboden.

Bestaande ethische standaarden binnen de concerns zijn voortaan ondergeschikt aan de gezamenlijke gedragscodes. 'We geloven in de voordelen van een gezamenlijke aanpak en boodschap', zeggen de fabrikanten in hun verklaring.

 

Doorbraak

 

Mensenrechten zijn een gevoelig thema binnen de autobranche. In 2006 maakte persbureau Bloomberg een reportage over de herkomst van staal uit Latijns-Amerika, bestemd voor de Amerikaanse auto-industrie. De beschrijving van de slechte arbeidsomstandigheden en de milieu-impact van de grondstoffenwinning, schudde de industrie wakker. Verschillende fabrikanten zegden hun contracten met malafide leveranciers op. Op basis van intern onderzoek gaven automakers toe nauwelijks zicht te te hebben op de herkomst van grondstoffen en onderdelen.

Hoewel sociale en milieuwetgeving per land verschilt, evenals de controle op de naleving ervan, krijgen toeleveranciers de meest basale richtlijnen waaraan zij zich moeten houden. Gezien het brede draagvlak binnen de industrie beschouwen de automakers dat als een doorbraak.

Bron: GreenBiz | Foto: Torsten.heise via Wikipedia