12-05-2014 07:18 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De raceauto van de toekomst is elektrisch en bevat talloze nieuwe materialen. Dat zegt futuroloog Dr. Ian Pearson. 

Hoe ziet de autosport er over 125 jaar uit? Die vraag stelde bandenmerk Dunlop aan dr. Ian Pearson ter ere van de 125e verjaardag van het bedrijf. Pearson schreef een artikel waaruit blijkt dat de racewagen nog lang niet uitontwikkeld is.

Eén ding is zeker, in de racewagen van 2139 is geen interne verbrandingsmotor meer te vinden. De mogelijkheden voor elektrisch racen zijn volgens de expert eindeloos. Remenergie terugwinnen en hergebruiken voor acceleratie kan nu al met behulp van vliegwielen. Bedrijven zoals Volvo werken hard aan de verbetering van deze technologie. Auto’s kunnen zich in de toekomst rijdend opladen via condensatoren in het wegdek. Ze zouden zelfs onderling elektriciteit kunnen uitwisselen. Dat geeft een nieuwe dimensie aan het teamsport-element.

Grafeen

Ook op materiaalgebied staat ons veel te wachten. Grafeen is het nieuwe wondermiddel: dit materiaal van laagjes koolstofatomen komt terug in elektronica tot ultralichte banden met meer grip. Een raceauto is in Pearsons visie niet langer een statisch voorwerp: in 2139 vormen materialen zich naar de omstandigheden. Vleugels en carrosserie passen zich aan de omstandigheden aan. Ze produceren maximale neerwaartse druk in bochten en doen een stap terug bij hoge snelheden op rechte stukken.

De auto zou kunnen racen zonder bestuurder en zelfs zonder banden. De racesport zou veel sneller en spannender worden met robots en gemagnetiseerde zweefbanen, zegt Pearson.

Aantrekkingskracht

Het is de vraag wat de verstokte fans van de racesport vinden van Pearsons fantasie. Formule-1 baas Bernie Ecclestone liet al zijn afschuw blijken over te stille turbomotoren op het circuit. Volgens hem komt het publiek niet alleen om de spanning naar races, maar ook vanwege de herrie. "Straks zit er niemand meer langs de baan", klaagde Ecclestone aan het begin van het nieuwe seizoen.

De traditionele motorsport hoeft niet te verdwijnen, stelt de futuroloog zijn potentiële critici gerust. Brullende motoren, een standaard ontwerp en een bestuurder van vlees en bloed behouden een bepaalde aantrekkingskracht. Pearson vergelijkt de toekomstige autosport daarom met vliegtuigraces, die qua techniek ook vrijwel ongewijzigd blijven. En mochten racewagens in de toekomst nog CO2 uitstoten, dan filtert het circuit zelf de uitlaatgassen.

Zijn voorspellingen doet Pearson niet zomaar. Op zijn website schrijft hij slechts veelbelovende ontwikkelingen in de autosport te gebruiken. De eerste aanwijzingen zijn er al. Vorig jaar presenteerden Nissan en Renault hun eerste elektrische raceauto's. Renault racet vanaf september in de nieuwe Formule-E klasse van de FIA. Het deelnemersveld bestaat uit tien teams, die onder andere gaan racen in China, Maleisië, Monaco en de Verenigde Staten.

Bron: Racecar-engineering | Foto: Bill Brooks via Flickr