Musk: ontwerpproces Tesla Roadster 'dom'

Musk: ontwerpproces Tesla Roadster 'dom'

19-05-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

“Achteraf gezien had ik het helemaal anders gedaan.” CEO Elon Musk van Tesla Motors stak zijn mening over zijn allereerste elektrische auto niet onder stoelen of banken tijdens het World Energy Innovation Forum. 

Elon Musk blikt openhartig terug op de eerste dagen van zijn bedrijf Tesla Motors. Vooral over het Roadster-model is hij achteraf kritisch. Musk doet geen enkele moeite de problemen te verbergen met de elektrische sportwagen uit 2008. Als Musk de Roadster opnieuw mocht ontwerpen, zou hij de auto van de grond af aan hebben opgebouwd, meldt technologiesite Recode.net 

Het chassis van de Lotus Elise, waarop de sportwagen was gebaseerd, paste totaal niet bij het definitieve ontwerp, en de aandrijflijn werkte in de praktijk niet goed. Uiteindelijk moest bijna het hele ontwerp op de schop. Musk: “Later dachten we: waarom deden we dat zo? Je koopt een huis en sloopt het vervolgens tot er nog één muur overeind staat. Dat is dom."

De excentrieke CEO en eigenaar van Tesla Motors en het ruimtevaartbedrijf SpaceX, sprak op het World Energy Innovation Forum. Het congres werd in Tesla’s eigen fabriek in Fremont, Californië gehouden.

 

Model S

 

Musk heeft veel geleerd van de perikelen rond de Roadster. Over de Tesla Model S, de veelgeroemde personenauto van Tesla is hij veel lovender. “De Model S heeft een actieradius van ongeveer 420 kilometer." Hij sprak erover met CEO Larry Page van Google. "Page vertelde me dat zijn werknemers niet eens de moeite nemen om hun Tesla S, gratis, op te laden op hun werk. Op dezelfde accu kunnen ze nog makkelijk naar huis."

De weg naar de ultieme elektrische auto blijkt hobbelig. Toyota gooide onlangs de handdoek in de ring voor de RAV4 EV, een elektrische SUV met vierwielaandrijving, waarvoor Tesla de batterijen en elektromotoren zou leveren. Het Japanse bedrijf gaat verder met de ontwikkeling van waterstofauto’s, waarvan het eerste model in 2015 op de markt moet komen.

Brandstofceltechnologie, waarin waterstof en zuurstof elektriciteit opwekken voor een elektrische auto, is niet besteed aan Elon Musk. “Lithium-ion accu's zijn beter dan het theoretische maximum voor brandstofcellen en ze worden steeds beter. Game over.”

De Tesla-hype wordt in Amerika uiterst serieus genomen door de gevestigde auto-industrie. Verschillende staten overwegen de rechtstreekse verkoop door Tesla Motors aan de consument te verbieden. Iets wat Musk moeilijk kan verkroppen. “Ik ken niemand die goede ervaringen met autodealers heeft. Ik in ieder geval niet. Waarom zouden we dat onze klanten aandoen?”

Bron: Recode.net, Extremetech.com | Foto: pestoverde via Flickr

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit