Fiat en BMW dreigen zuinigheidsdoelen mis te lopen

Fiat en BMW dreigen zuinigheidsdoelen mis te lopen

28-05-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Alle Europese autofabrikanten liggen op koers om het Europese doel van 95 gram CO2-uitstoot per kilometer voor 2021 te halen, behalve Fiat en BMW.

Dit blijkt uit een onderzoek van milieugroep Transport en Environment (T&E) die de CO2-uitstoot van het wagenpark van autofabrikanten in 2013 onder de loep nam. Dat meldt Euractiv op zijn website.

De Europese Unie stelt autofabrikanten verplichte doelen voor de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto’s. Met de wetgeving wil de EU de emissies op de Europese markt terugdringen. De toegestane gemiddelde, dus over het hele wagenpark gemeten, maximale uitstoot gaat de komende jaren langzaam naar beneden. Gemiddeld mogen de auto's van dezelfde fabrikant in 2015 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Alle Europese concerns haalden dit doel al in 2013, zo’n twee jaar voor de deadline. Maar voor de prognose in 2021 ligt dat anders.

Voor 2021 ligt de vastgestelde doelstelling op 95 gram CO2 per kilometer.  Volgens de onderzoekers van T&M halen Volvo, Toyota, Peugeot-Citroën (PSA), Renault, Ford en Daimler dit vroegtijdig, terwijl Volkswagen en Nissan net op tijd zijn.

 

Actie nodig

 

Wanneer Fiat en BMW geen actie ondernemen, dreigen zij pas in respectievelijk 2022 en 2024 aan de Europese voorwaarden te voldoen. Dit heeft mogelijk financiële gevolgen, omdat vanaf 2019 een boete van €95 staat op elke extra gram CO2 die een nieuw voertuig per kilometer uitstoot. Zowel Fiat als BWM verkopen jaarlijks meer dan een miljoen auto's.

Ook niet-Europese autofabrikanten als Suzuki, General Motors, Hyundai, Mazda Honda dreigen hun doelen voor 2021 mis te lopen.

 

Supercredits

 

“Sommige bedrijven moeten nog een aanzienlijke slag maken om in de toekomst geen boetes te krijgen”, zegt Greg Archer, hoofd schone voertuigen bij T&E tegen de website Euractiv. “Dit vereist maatregelen en aanzienlijke investeringen van autofabrikanten.”

De analyse houdt echter geen rekening met de zogeheten supercredits. Hierdoor kunnen autofabrikanten tot wel 7,5 gram CO2 extra per voertuig uitstoten in de periode 2020-2022. De credits zijn bedoeld om de productie van elektrische- en hybride auto’s te stimuleren door het effect van emissiereducties zwaarder te tellen. Een schone elektrische of hybride auto telt dan voor meerdere auto’s mee. In de loop der jaren bouwt die compensatie af.

Bron: Euractiv, Europese Unie | Foto:  ClearFrost via Flickr

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit