30-05-2014 14:16 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Volvo Cars is er opnieuw in geslaagd de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn wagenpark met 8,4 procent laten dalen ten opzichte van 2012.

Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag over 2013. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van de Europese automobiel associatie ACEA. De CO2-uitstoot in de EU daalde tot 131 gram CO2 per kilometer in 2013, tegen 143 gram per kilometer in 2012. In 2007 was die nog 190 gram. Volvo Cars beschouwt de resultaten als een bevestiging van zijn strategie om het voortouw te nemen binnen de Europese auto-industrie.

Ook bij de autoproductie daalden de emissies en het energieverbruik. In 2012 stootten de Volvo-fabrieken nog 61,7 ton CO2 uit. In 2013 daalde de uitstoot tot 59,7 ton CO2, terwijl het aantal afgeleverde voertuigen toenam van 421,951 in 2012 tot 427,840 in het jaar daarop. Het energieverbruik daalde in diezelfde periode van 798,487 naar 776,587 megawattuur. Alle energie die het bedrijf inkoopt en gebruikt voor zijn Europese productie is afkomstig van gecertificeerde hernieuwbare bronnen als waterkracht en wind.

 

Certificering

 

China groeit langzaam uit tot de tweede thuisbasis, schrijft Volvo. Behalve productiefaciliteiten heeft de autobouwer er ook faciliteiten voor de ontwikkeling van nieuwe voertuig- en motortechnologie. Het bedrijf hanteert milieu-eisen die strenger zijn dan de lokale wetten voorschrijven.

Begin 2015 hoopt Volvo dezelfde ISO 14001 certificering voor milieumanagement te halen als voor de productiefaciliteiten elders in de wereld. Bovendien wordt de Chinese productie in Chengdu, Chongqing en Zhangjiakou meegenomen in het eerstkomende duurzaamheidsverslag.

 

Technologie

 

De Zweedse autofabrikant zet de komende jaren in op de Volvo V60 plug-in hybride en de nieuwe generatie Drive-E dieselmotoren. Die hebben volgens het concern bijgedragen aan de gemiddelde emissiereductie over het hele Europese wagenpark. Volvo verwacht veel van het Drive-E wagenpark. De personenauto's produceren een lagere CO2-uitstoot. Ze zijn bovendien relatief makkelijk om te bouwen tot een volledig elektrisch voertuig. In 2013 was de V40 D2 dieseluitvoering de best verkochte auto van Nederland, onder meer door de lage bijtelling.

De Europese Unie scherpte begin dit jaar de emissiewetgeving voor nieuwe personenauto's verder aan. De gemiddelde uitstoot over het gehele wagenpark van een autofabrikant mag in 2020 niet hoger zijn dan 95 gram CO2 per kilometer. Volvo bouwt over het geheel genomen zwaardere auto's, maar verwacht die normen wel te halen.

Bron: Volvo Cars | Foto: Volvo Cars