10-06-2014 16:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Er gloort hoop voor vakantiegangers met een elektrische auto. In Canada rijdt een demonstratiemodel rond met een potentieel bereik van 1600 kilometer. 

Aluminiumproducent Alcoa en het Israëlische cleantech-bedrijf Phinergy bouwden een aluminium-luchtbatterij in een elektrische auto, en lieten hem rondjes rijden op het Formule-1 circuit van Montreal. De accu neemt vooralsnog de hele kofferbak in beslag, maar weegt slechts 25 kilogram.

Als het testmodel naar behoren werkt, kan het 1600 kilometer rijden op één accu. Ter vergelijking: dat is tien maal zo ver als de actieradius van de elektrische Nissan Leaf en drie keer verder dan de Tesla Model S.

In de accu reageren lucht en water via een katalysator met het aluminium, waarbij elektriciteit vrijkomt. Elke 100 kilometer moet wel water worden bijgetankt. Ook is de nieuwe accu niet oplaadbaar. Over de gehele levensduur verliest hij steeds meer aluminium, dat wordt omgezet naar gehydrateerd aluminiumoxide. Daarom is de aluminium-luchtbatterij vooral bedoeld ter ondersteuning, om het bereik van de oplaadbare lithium-ionaccu op te krikken.

Hobbels

Aluminium heeft één van de grootste energiedichtheden van alle metalen, waardoor het erg geschikt is voor elektrische auto’s. De aluminium-luchtbatterij is dan ook geen nieuwe uitvinding, maar toepassing in de praktijk blijkt moeilijk. Het proces werd vaak geplaagd door ongewenste reacties en ook de recycling van gebruikte batterijen was een obstakel.

Phinergy claimt dat deze hobbels uit de weg zijn, al zijn nog geen testresultaten van de auto bekendgemaakt. De technologie zou de weg vrijmaken voor elektrische auto’s met vergelijkbare prestaties en kosten als benzine- en dieselauto’s. Bovendien is aluminiumoxide goed recyclebaar.

De opmars van nieuwe typen batterijen en accu's gaat onverminderd door. Zo kwam het Japanse bedrijf ENEX met een magnesium-lucht accu. Deze heeft als voordeel dat hij wel oplaadbaar is. Ook de katoen-accu en de organische batterij gooien hoge ogen op gebied van oplaadtijd en duurzaamheid.

Bron: Gizmag, Alcoa | Foto: Alcoa via Youtube