19-06-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Aston Martin Racing, de motorsportarm van de autoproducent,  gaat de prestaties van zijn raceauto’s verbeteren met zonne-energie. Te beginnen met de airconditioning.

Het autobedrijf gaat hiervoor samenwerken met het Chinese energiebedrijf Hanergy Global Solar Power & Applications Group. Hanergy is op zoek naar bredere toepassing van dunne-film zonnecellen. Voor hun meest recente project richten zij zich op de autosport.

Airconditioning

Gran Turismo (GT) auto’s moeten voor het FIA World Endurance Championship verplicht airco aan boord hebben, die de temperatuur in de cockpit onder de 32 graden houdt. Het FIA World Endurance Championship is een serie van zeven wedstrijden per jaar die in verschillende landen worden gehouden. Ook in zeer warme landen als de Verenigde Staten en en Bahrein.

Hoewel het voorschrift van de organisatie begrijpelijk is, beperkt het stroomverbruik van de airconditioning de motorprestaties, terwijl er meer brandstof wordt verbruikt. Autofabrikant Behr heeft metingen uitgevoerd naar het verhoogde brandstofverbruik van personenauto's en kwam op een gemiddeld airco-jaarverbruik van 0,62 liter brandstof per 100 kilometer.

Aston Martin heeft geen gegevens bekendgemaakt over hun raceauto’s. Het bedrijf verwacht wel dat de Hanergy zonnetechnologie de energie-efficiëntie van de auto verbetert. Het project duurt naar verwachting tot eind dit jaar.

Comfort

Directeur Jason Chow van Hanergy Global Power & Applications Group, gebruikt bestaande technologie. Hij wil de dunne-filmzonnecellen aanpassen voor de race-auto's. “Een dunne laag zonnecellen op het dak of op de spoiler voorziet de airconditioning van stroom zonder het motorvermogen te beperken of extra brandstof of batterijstroom te gebruiken.  Het is ook mogelijk om de stroom te gebruiken voor iets anders", zegt Chow. Aston Martin gaat de technologie eerst toepassen op de raceauto’s V12 Vantage GT3 en Vantage GT4. Wanneer dit succesvol blijkt, volgen meer modellen.

Opvallend genoeg benadrukt directeur John Gaw van het Aston Martin Racing Team dat het project niet is ingegeven door groene motieven. “Het is voornamelijk bedoeld om het comfort voor onze coureurs te verbeteren en onze prestaties op de racebaan te optimaliseren.”

Bron: Aston Martin | Foto: Aston Martin