20-06-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Nederlandse automarkt heeft er een nieuwe speler bij. Autofabrikant Carice, een spin-off van innovatieplatform Yes!Delft, presenteert met trots zijn eerste volledig elektrische cabrio.  

De elektrische automarkt wordt steeds volwassener. De tijd dat er slechts één model verkrijgbaar was, ligt ver achter ons. Er is genoeg keus voor zowel de traditionele autorijder als de avonturier die kiest voor de op Star Trek geïnspireerde bolides van BMW en Tesla. De nieuwe Carice MK1 van Carice Cars uit Delft is een old school tweezitter cabrio met een hypermodern ontwerp. Speciaal voor de sportieveling en mooi-weerrijder.

 

Maatwerk

 

Oprichter Richard Holleman kijkt vol enthousiasme uit naar de lancering van zijn geesteskind, aanstaande zaterdag, tijdens het Concours d’Élegance op Paleis Het Loo. “We hebben zo hard aan onze auto gewerkt. Dit is de eerste keer dat we hem aan het grote publiek laten zien. Het evenement is het begin van de officiële verkoop.”

De auto is vooral bedoeld voor mensen die op een prachtige zomerdag een toerrit willen maken. Hoe die rit verloopt, ligt aan de wensen en de portemonnee van de klant. Holleman: “We kunnen elke auto naar wens aanpassen. Dat geldt voor de topsnelheid en de actieradius.”

De topsnelheid van de MK1 ligt niet vast, maar wordt bepaald door de afstelling van de motor. Ook het accupakket is maatwerk. De klant kan een zogeheten range-extender bijbestellen, waardoor de wagen net wat meer kilometers haalt. Het lage gewicht van de auto is echter standaard. Daarom zijn hoge snelheden volgens Holleman niet aan te raden. “Vooralsnog houden we een topsnelheid aan van 100 kilometer per uur.”

 

Ultralicht

 

De ontwikkeling van de elektrische cabrio kwam tot stand met hulp van het innovatieplatform Yes!Delft, waar het ultralichte chassis is ontworpen. De definitieve versie weegt slechts 350 kilogram. “Er waren nog geen ultralichte, elektrisch aangedreven sportwagens", zegt Holleman. "Als een licht chassis het uitgangspunt is, ontstaat direct een sneeuwbaleffect. Je hebt dan ook een lichtere accu, een kleinere motor en kleinere remmen nodig."

Met hulp van Yes!Delft werd het eerste prototype al in 2009 in elkaar gezet. Na intensief testen begon in 2011 de weg naar een volwaardige auto voor de markt met Carice. De start-up maakte zes modellen en perfectioneerde het ontwerp nog verder. Na de lancering brengt Carice de Nederlandse cabrio op de markt in een beperkte oplage van tien, op maat gemaakte modellen. Daarna zien de autopioniers wel verder. “We willen leren van het begin. We hebben natuurlijk de ambitie in Nederland te groeien, en daarna in andere landen”, zegt Richard Holleman.

De Carice MK1 is te koop vanaf € 26.600 en wordt volledig in eigen huis geassembleerd.

Foto: Carice (gebruikt met toestemming)