CO2-uitstoot auto’s binnen de EU naar beneden

CO2-uitstoot auto’s binnen de EU naar beneden

12-07-2012 12:37 | Door: Lotte Gerritsen

De Europese Commissie heeft woensdag plannen gepubliceerd om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met een derde terug te dringen voor 2020.

De gemiddelde uitstoot per auto is op dit moment 135,7 gram per kilometer, maar moet worden teruggedrongen tot 95 gram. Zo besparen personenauto’s zo’n anderhalve liter brandstof per 100 kilometer.

De Europese Commissie stelde al eerder richtlijnen op, maar wil er nu echt werk van maken. De uitstoot moet voor 2015 al teruggedrongen zijn naar 130 gram per kilometer. “Met deze plannen beschermen we niet alleen het milieu en besparen de consumenten geld” zegt Connie Hedegaard, Europees Commissaris voor Klimaat, “we geven de innovatie en competitie binnen de Europese auto-industrie ook een boost, waardoor we een wezenlijk aantal banen zullen creëren. ”

Cijfers

Volgens de commissie zullen gebruikers van de nieuwe auto’s €340 per jaar besparen op brandstofkosten en zo’n €2900 tot €3800 over de gehele levensduur van de auto. In totaal zullen consumenten €30 miljard per jaar besparen op brandstofkosten, waarmee het BBP met €12 miljard per jaar zal stijgen. Ook wordt er 420 miljoen ton minder CO2 uitgestoten en wordt er 160 miljoen ton aan olie bespaard ter waarde van €70 miljard.

Met deze plannen beschermen we niet alleen het milieu en besparen de consumenten geld, we geven de innovatie en competitie binnen de Europese auto-industrie ook een boost.Connie Hedegaard, Europees Commissaris voor Klimaat

Weerstand

Vanuit de auto-industrie heerst er echter weerstand tegen de plannen. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de grootste lobby binnen de industrie, denkt dat de plannen “extreem uitdagend” zijn. De kosten voor het benodigde onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe productielijnen zullen hoog oplopen, stellen zij. Hedegaard reageerde hier op door op te merken dat er ook geklaagd werd over de richtlijnen van 2015, maar dat die nu bijna allemaal behaald zijn, jaren voor op schema.

Ook milieubewegingen zijn niet helemaal tevreden met de plannen. “Deze richtlijnen zijn goed voor de Europese economie, voor bestuurders en voor de planeet”, zegt Greg Archer, directeur van de NGO voor groener vervoer Transport & Environment. “Het is een degelijk voorstel, maar het had nog veel beter gekund als de commissie meer ambitie had getoond.” Volgens de NGO is het met de huidige technologie al mogelijk om terug te gaan naar 80 gram per kilometer. Dit zou gebruikers €650 per jaar schelen.

Onderhandelingen

De lidstaten en het Europees Parlement moeten nu over het voorstel gaan stemmen. Er zal nog flink onderhandeld moeten worden en ook zullen lobby’s uit de auto-industrie blijven proberen politici te beïnvloeden.

Ook zijn er plannen voor de toekomst. Hedegaard zegt dat de commissie al bezig is met doelstellingen voor na 2020 en dat een rapport hierover dit jaar nog wordt verwacht.

Bron: Reuters

Foto: Ingmar Zahorsky via Flickr.com

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Lotte Gerritsen

Lotte Gerritsen is redacteur bij DuurzaamBedrijfsleven.nl.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit