30-06-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Ford Motor Company is als eerste geëindigd op de lijst van de 50 Best Global Green Brands van het Britse adviesbureau Interbrand. Nederland is met Philips en Heineken twee keer vertegenwoordigd.

De Amerikaanse autoproducent verhoogde zijn energie-efficiëntie met 6,4 procent en produceerde tegelijkertijd 17,4 procent minder afval. Daarnaast zijn de meeste auto’s uitgerust met zogeheten ‘EcoBoost’-motoren, die de brandstofefficiëntie met 20 procent kan verhogen. Het bedrijf presteerde ook goed op het gebied van waterbesparing.

Uit het verslag blijkt dat het bedrijf de eerste plek onder andere heeft te danken aan zijn vooruitstrevende ideeën over milieuvriendelijk en duurzaam produceren, transparantie en investeringen in hernieuwbare energie.

 

Erkenning

 

Sinds de introductie van de Groene Merken-lijst in 2011 stond Ford steeds op de tweede plaats en moest concurrent Toyota voor zich dulden. Ford versloeg dit jaar ook grote merken als Ikea, Coca-Cola en Microsoft. Uit Nederland zijn twee bedrijven vertegenwoordigd. Philips staat op plaats 14. Bierbrouwer Heineken staat op plaats 50 voor het eerst in de lijst.

Vice-president Robert Brown, van de Ford-divisie Duurzaamheid, Milieu en Veiligheidstechniek, zegt ‘zeer vereerd’ te zijn met de uitslag. “We produceren onze producten overal ter wereld zo milieuvriendelijk mogelijk. Deze titel is voor ons het bewijs dat onze belanghebbende partijen het hiermee eens zijn.”

 

Analyse

 

Samen met consultancybureau Deloitte onderzocht Interbrand zowel duurzaamheidsaspecten in de bedrijfsvoering als het beeld dat consumenten hebben van die inspanningen. Volgens Interbrand geeft deze onderzoeksmethode weer of een bedrijf in staat is zijn duurzame bedrijfsvoering op een geloofwaardige manier over te brengen op het publiek. Ford behaalde een score van +3,2. Dat wil zeggen dat het bedrijf duurzaam werkt en dat de publieke opinie dat erkent.

Ford kwam al eerder in het nieuws met vernieuwende duurzaamheidsprojecten. Het bedrijf werkt samen met ketchupfabrikant Heinz aan een nieuw bioplastic uit tomatenvelletjes dat geschikt is voor de auto-industrie. Ford heeft ook tal van samenwerkingen met universiteiten en NGO’s.

Bron: Ford, Interbrand | Foto: JD Hancock via Flickr