04-07-2014 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het bedrijf achter de populaire app BlaBlaCar haalt in één klap $100 mln aan investeringen binnen. Dat is 10 procent van het totaal dat in Franse start-ups is geïnvesteerd.

Het Franse ComutoSA ontvangt het bedrag van zowel Europese en Amerikaanse ondernemingen. De BlaBlaCar-app koppelt reizigers aan particuliere autobezitters die nog een plek vrij hebben. De kilometerkosten verrekenen de autodelers via de app. Het systeem wordt vooral gebruikt op langere afstanden. De gemiddelde reis is 320 kilometer.

Een autodeler die iemand meeneemt, maakt efficiënter gebruik van snelwegen en biedt de reiziger een goedkoop alternatief voor trein, vliegtuig of bus, zo verklaart het bedrijf het succes. ComutoSA schat dat de app zo'n 700.000 ton CO2 heeft bespaard.

In 2012 haalde de start-up al $10 mln op, toen van het investeringsfonds Accel Partners. Het bedrag is gebruikt voor de verovering van de Europese markt. De app groeide naar zo’n 8 miljoen gebruikers in twaalf landen, waaronder Nederland. Het bedrijf claimt meer mensen te vervoeren dan de hogesnelheidstrein EuroStar van Londen naar Parijs. Met de nieuwe investering ligt de wereldwijde markt voor BlablaCar open, zegt Nicolas Brusson van ComutoSA.

In Nederland zijn verschillende autodeelplatformen actief. Snappcar haalde onlangs nog € 550.000 euro op. Alleen reizen de gebruikers niet mee met de eigenaar, maar verhuurt de eigenaar zijn auto voor een vast bedrag. Via Uber verdienen autobezitters wat bij door een vergoeding te rekenen voor meereizen in de stad. Het bedrijf ondervindt veel weerstand. Het concept zou oneerlijke concurrentie met taxicentrales betekenen, omdat de vervoerders geen vergunning nodig hebben. Een verbod op de online dienst is echter lastig te handhaven.

Bron: BlaBlaCar, mashable.com, Index Ventures, Snappcar | Foto: Timo Newton Syms via Flickr