11-07-2014 08:15 | Door: Willemien Groot

Uit de auto en in de trein. Dat is de uitdaging voor de deelnemers aan het Low Car Diet. Voor Vincent Weijers van Unilever paste het autovrije dieet prima in de routine.

Na twaalf jaar in het buitenland te hebben gewerkt, kreeg Vincent Weijers, Vice President Supply Chain Unilever Benelux, bij terugkeer in Nederland de keus: een lease-auto of een OV-jaarkaart. “Zonder na te denken koos ik voor de lease-auto. Ik heb de optie OV-jaarkaart eigenlijk helemaal niet serieus overwogen.”

Toch deed Weijers in 2013 mee aan het Low Car Diet: geen auto, maar zoeken naar schone, alternatieve vormen van vervoer. Vorig jaar duurde het dieet nog tien dagen, in 2014 een maand. Ook mag de eigen auto dit jaar (als het echt moet) gewoon gebruikt worden.

Het Low Car Diet is een initiatief van Urgenda om directie en personeel uit de auto te krijgen. “Vooral in het begin was ik veel tijd kwijt met het plannen van mijn reis. Gelukkig kom je altijd mensen tegen die hun ervaringen willen delen. Mijn buurman wees me op een alternatieve busroute, waardoor ik net een trein eerder kon nemen.” Uiteindelijk legde hij in tien dagen zo'n duizend kilometer af met het openbaar vervoer.

 

Werken onderweg

 

Sindsdien neemt hij de trein naar Schiphol. En vanuit huis in Breda naar het kantoor van Unilever aan het Weena in Rotterdam blijkt ook prima te doen met het OV. “Op lange trajecten zonder veel overstaps kun je makkelijk wat werk doen, zeker met wifi.” Al heeft Weijers ook wel eens de rode achterlichten van een trein zien wegrijden.

[caption id="attachment_66657" align="alignright" width="255"] Vincent Weijers (foto: Unilever)[/caption]

Voor een reis met veel overstaps neemt hij liever de auto. “Dan geef ik toch de voorkeur aan de flexibiliteit van eigen vervoer.” Zo blijkt het kantoor op het Weena perfect bereikbaar, maar het kantoor in Rotterdam-Zuid niet. “En ik zou willen dat er vanaf Breda een rechtstreekse verbinding naar Utrecht is. Utrecht is het centrum van het land, maar vanuit mijn huis kun je er alleen via een grote omweg komen. Dat is me echt een doorn in het oog.”

 

Minder rijden

 

Het Low Car Diet-experiment in 2013 leidde binnen Unilever tot een bredere aanpak van het woon-werk-verkeer. Dit najaar begint in samenwerking met Ernst&Young, Urgenda en Mobility Concept een pilot om reizen waar mogelijk te vermijden. En als dat toch nodig is, dit zo schoon mogelijk te doen met een elektrische auto of een schone diesel. “Aan de hand van de uitkomsten gaan we kijken naar de mogelijkheden voor een business card van NS. “Ik ben heel benieuwd hoe dat afloopt”, zegt Weijers.

Voor honderdduizenden mensen is de treinreis naar het werk dagelijkse routine. Voor mensen die zich wel willen aanmelden voor het Low Car Diet maar nog niet over de streep zijn, heeft Vincent Weijers wel een tip: “Probeer het gewoon. Mij heeft het de ogen geopend. Op trajecten zonder veel overstappen past een treinreis prima in een routine.”

Foto: Unilever