Londense lucht pas schoon na 2030

Londense lucht pas schoon na 2030

14-07-2014 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Europese hoofdsteden missen massaal de strengere eisen op het gebied van luchtkwaliteit. Londen valt zelfs pas na 2030 binnen de norm.

De lucht in onder andere Parijs, Brussel, Berlijn en Rome voldoet nog lang niet aan de aangescherpte emissie-eisen van de Europese Unie. Londen spant de kroon: pas na 2030 is de lucht in de hoofdstad van Groot-Brittannië schoon genoeg. De regels voor stikstofdioxideniveaus worden in 2015 definitief van kracht. Dat is al vijf jaar later dan oorspronkelijk overeengekomen.

De milieuorganisatie ClientEarth bracht de Britse tekortkomingen voor het Europese Hof van Justitie. De organisatie vindt dat de overheid geen verantwoordelijkheid neemt om zich aan de wettelijke limieten te houden. Advocaten van de Europese Commissie noemden de zaak ‘wellicht de langst durende inbreuk van EU-regulering ooit’.

Het Britse ministerie voor Milieu, Voedsel en Landbouw (Defra) liet weten miljarden te hebben geïnvesteerd in het stimuleren van emissievrije auto’s en andere maatregelen die de uitstoot moeten terugdringen.

 

Boetes

 

Stikstofdioxide is afkomstig van uitlaatgassen en is schadelijk voor de luchtwegen. Vooral dieselauto’s dragen hieraan bij en het gebruik van juist deze auto’s stijgt. Tot aan de limieten is voldaan, hangt de Britse regering een mogelijke boete van € 380 mln per jaar boven het hoofd. Dat komt neer op een totaalbedrag van € 5,7 mrd.

Madrid kondigde onlangs aan de parkeertarieven aan te passen ten nadele van de meest vervuilende auto's. De Spaanse hoofdstad overschrijdt al jaren de Europese normen.

Ook Nederland kan een boete verwachten. Diverse plaatsen hebben hogere stikstofdioxideniveaus dan toegestaan. Vorig jaar werd al duidelijk dat de luchtvervuiling minder snel afneemt dan gehoopt. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu liet de Tweede Kamer vorige week weten dat de uitstoot van vrachtauto’s en bussen wel is afgenomen. Een subsidieregeling moet auto’s die voldoen aan de norm aantrekkelijker maken.

Bron: The Guardian, Rijksoverheid | Foto: Iain Buchanan via Flickr

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit