20-07-2012 14:01 | Door: Raksha Hoost

IJverige handen monteren het beukenhouten spatbord aan de fiets. De kurken handvatten en lederen zadel verraden dat een Roetz-bike niet zomaar een fiets is.

Dat de roodglimmende frames afkomstig zijn van fietswrakken is niet meer te zien. Afgedankte Nederlandse kwaliteitsfietsen krijgen een nieuw leven in de werkplaats van Roetz-Bikes.

Uitdaging

“Ik had altijd al affiniteit met fietsen,” vertelt Tiemen ter Hoeven, één van de initiatiefnemers. De combinatie met een bewondering voor remanufacturing leidde vervolgens tot het idee van Roetz-Bikes.

Samen met medeoprichter Mark Groot Wassink leek het hergebruiken van fietsmaterialen een logische oplossing voor de stijgende materiaalprijzen. En daarnaast wordt de afvalberg verkleind.

Goedkope producten uit Azië bestellen en de fiets daar of hier in elkaar te laten zetten vergt natuurlijk veel minder inspanning. Maar de initiatiefnemers van Roetz-Bikes kozen toch voor het duurzame pad vanwege de grote uitdaging.

We zochten een uitdaging.

Natuurlijk materiaal en hergebruik

Het bedrijf Roetz-Bikes stript sinds 2011 oude fietswrakken, voornamelijk afkomstig van fietsdepots, en hergebruikt zoveel mogelijk materialen om er hippe, stijlvolle fietsen van te maken.

Daarnaast zet het bedrijf natuurlijke materialen in voor nieuwe onderdelen, zoals houten spatborden, zadels van plantaardig gelooid leer, kurken handvatten en verlichting door middel van oplaadbare batterijen.

Met al het materiaal dat niet hergebruikt kan worden, weet Roetz-Bikes ook raad. “Bij een fietsdepot gaat alles van zo’n fiets in één schrootbak,” legt Tiemen uit. Verschillende materialen die samen worden gevoegd voor recycling resulteren dan in een laagwaardig metaal. Dit kan niet meer gebruikt worden om dezelfde producten mee te maken.

De fietsen die bij Roetz-Bikes terecht komen worden daarom gesorteerd op onderdelen die niet meer hergebruikt kunnen worden. Dus de rubberen zadels gaan op de rubberen kunststofhoop en alle metalen gaan in de metalenbak. “In die zin verwerken wij de fietsen beter dan hoe dat normaliter gebeurt.”

Meer dan alleen materiaal

De robijnrode Roetz-Roads en de exclusievere Roetz-Retro worden in elkaar gezet in sociale werkplaatsen. Samenwerking met zulke werkplaatsen toont hoezeer de ondernemers de begrippen duurzaam en sociaal met elkaar associëren.

Duurzaamheid betekent voor de oprichters van Roetz-Bikes namelijk meer dan alleen maar groen. Een duurzaam product moet technisch optimaal zijn, het moet lokaal te realiseren zijn, en het sociale aspect mag ook niet vergeten worden. “Het mag niet gebaseerd zijn op het uitbuiten van mensen.”

Een product moet mensen niet uitbuiten.

Identiteit

Zowel de fietsendealer als de consument moet zich willen onderscheiden met een Roetz-Bike. “De fietsenwinkel moet ervoor open staan om een fiets met een verhaal te verkopen en een consument moet met onze fiets zijn eigen identiteit kunnen versterken.”

Mensen die op de groene fiets willen ‘roetzen’ door de stad, kunnen hiermee tonen dat ze zich associëren met de waarden van Roetz-Bikes: het tot stand brengen van een product op een duurzame, sociale en lokale manier. “Maar als mensen een Roetz-Bike kopen omdat ze het design mooi vinden, is dat natuurlijk ook erg leuk,” zegt Tiemen.

De focus hoeft namelijk niet constant te liggen op duurzaamheid, maar wel dat je er bewust van bent. “Duurzaamheid moet een lifestyle worden.”

Duurzaamheid moet een lifestyle worden.

Roetz-Bikes is hard bezig om dit te realiseren. De nieuwe lading met glimmende frames en houten kratjes staat al klaar om vervoerd te worden naar de fietsendealers.