15-09-2014 09:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De nieuwe Volvo XC90 komt ook op de markt in een plug-in uitvoering. VolvoCars presenteert het hybride paradepaardje op 2 oktober tijdens de autoshow in Parijs.

De officiële naam van de nieuwe hybride is de Volvo XC90 T8 Twin Engine, waarbij Twin Engine verwijst naar de benzinemotor op de voorwielen en de elektromotor op de achteras. De Zweedse autobouwer brengt het model met een benzinemotor op de markt met het oog op uitbreiding naar China, waar de overheid veel investeert in auto's op 'nieuwe energie': elektrisch, hybride en waterstof. In 2015 wil China een miljoen schone auto's op de weg hebben in de strijd tegen luchtvervuiling in de grote steden.

 

Nieuwe turbo

 

De 7-persoons SUV van VolvoCars is de eerste in zijn soort met een 2 liter vier cilinder die toch hetzelfde vermogen levert als de modellen van de concurrent. Die brengen standaard zes of zelfs acht cilinder-uitvoeringen op de markt. Het geheim zit in de combinatie van een nieuw ontwikkelde turbo en een supercharger. “De Volvo levert maar liefst 400 pk, maar is lichter en en rijdt daardoor zuiniger”, zegt product manager Christiaan Krouwel van Volvo Cars.

De nieuwe acht-traps automaat zorgt, afhankelijk van de gaspedaalstand, altijd voor het juiste toerental en minimaliseert het brandstofverbruik. De automobilist kan daarop zelf invloed uitoefenen door zijn auto in de eco-modus te zetten. In de eco-modus worden diverse systemen spaarzamer afgesteld, zo schakelt de automaat eerder op.

 

Verbruik

 

De elektrische component van de wagen is een 82 pk elektromotor die op een volle accu een actieradius heeft van 40 kilometer. Krouwel: “Bij een gemiddelde afstand tussen woonplaats en werkplek van 35 kilometer, is dat ruim voldoende voor het dagelijks woon-werkverkeer.” Mits de werkgever een laadpaal op het parkeerterrein heeft staan. Als dat niet het geval is, kan SUV zichzelf onderweg opladen totdat de accu vol genoeg is voor de volgende 20 kilometer. “Daarbij wel de aantekening dat het brandstofverbruik dan omhoog gaat."

Volgens de Europese branstofverbruiksrichtlijnen heeft de XC90 T8 Twin Engine een brandstofverbruik van 1 liter op 50 kilometer. Met een gemiddelde uitstoot van circa 60 gram CO2 per kilometer zit de Volvo ruim onder de grens voor 14 procent bijtelling. In afwachting van de nieuwe kabinetsplannen voor wijziging van de autobelasting, geldt die bijtelling in ieder geval nog voor 60 maanden bij aanschaf in 2015.

 

Veiligheid

 

Daarnaast heeft Volvo Cars fors geïnvesteerd in de veiligheid van de auto. Waar de huidige Volvo-modellen optioneel nog autonoom kunnen remmen om bij maximaal 35 kilometer per uur een botsing met andere voertuigen, fietsers of voetgangers te voorkomen, kan de XC90 dit tot 50 kilometer per uur. Ook in het donker. Het veiligheidssysteem is onderdeel van de standaarduitvoering. Een van de doelstellingen van de autobouwer is dat in 2020 niemand meer omkomt of gewond raakt in een Volvo.

Foto: VolvoCars