5 vragen aan 3 genomineerde MVO-managers 2014

5 vragen aan 3 genomineerde MVO-managers 2014

10-10-2014 16:00 | Door: Willemien Groot

Drie succesvolle MVO-managers strijden om de titel MVO-manager van het jaar 2014. Wat drijft hen? Wat betekent duurzaamheid voor de genomineerden persoonlijk? Vijf vragen aan de drie genomineerden.

 

De genomineerden zijn:

  • Carola Wijdoogen (directeur Duurzaam ondernemen/CSR Nederlandse Spoorwegen)
  • Koen Eising (manager MVO Alliander)
  • Inka Pieter (directeur MVO en Milieustrategie KLM).

Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam ondernemen/CSR NS

 

1. Waar bent u zelf het meest trots op?

Het juryrapport besteedt veel aandacht aan het groene stroomcontract tussen NS en Eneco. Voor mij is dat ook een van de hoogtepunten van dit jaar. Vooral omdat het gaat om groene stroom, afkomstig van nieuwe windparken. NS maakt geen gebruik van bestaande duurzame stroom maar zorgt dat er capaciteit wordt bijgebouwd, speciaal voor het treinverkeer, dus herleidbaar. Door dit contract groeit de markt van hernieuwbare energie met 1,4 terawattuur. Dat is evenveel als het stroomverbruik van Amsterdam op jaarbasis. De samenwerking met de hele spoorsector, de NGO's en de energiemarkt is een systeemverandering, waarvan ik hoop dat meer industrieën dat gaan doen. Volgend jaar rijden de treinen van NS en van de andere spoorbedrijven al voor 50 procent op stroom afkomstig van windenergie.

[caption id="attachment_69258" align="alignright" width="252"] Carola Wijdoogen, NS (Foto: NS)[/caption]

2. Hoe probeert u medewerkers te enthousiasmeren voor duurzaamheid?

Het belangrijkste is om de successen te vieren. In dat opzicht is de eerste rit van de Groene Trein daarvan een mooi voorbeeld. NS heeft veel duurzaamheidsprojecten lopen, bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing en vergroening. De Groene Trein is het visitekaartje van iedereen die daarbij betrokken is.

Twee jonge ontwerpers uit Delft wonnen dit voorjaar de ontwerpwedstrijd en kregen de mogelijkheid om hun idee op een treinstel van NS ten uitvoer te brengen. Dat leverde een verrassend beeld op aan de buitenkant van een van onze intercity’s. De eerste rit was een groot feest met veel publiek op de dag dat het spoor haar 175-jarig bestaan vierde. De groene trein staat symbool voor hoe we mobiliteit in de toekomst verder blijven verduurzamen.

3. Welke rol speelt duurzaamheid voor u persoonlijk?

Duurzaamheid speelt zowel persoonlijk als uiteraard in mijn werk een grote rol. Ik vind het ook bijzonder dat die relatie er is. Vaak denken mensen dat wat ze doen slechts een druppel op een gloeiende plaat is. Maar de impact van NS is echt heel groot. Mede door onze reizigers. Elke dag maken zij 1,2 miljoen treinritten. Nu al is elke treinrit 75 procent schoner dan de gemiddelde autorit over dezelfde afstand, dat wordt 100 procent schoner als in 2018 alle treinen op wind rijden. Met deze aantallen is de impact op de vermindering van CO2 uitstoot dus behoorlijk.

 

De groene trein staat symbool voor hoe we mobiliteit in de toekomst verder blijven verduurzamen.

 

4. Wat wilt u het komende jaar bereiken binnen NS?

Dat duurzaamheid in de reis van de klant nog zichtbaarder wordt doordat we onze resultaten op duurzaamheidsgebied meer delen met onze klanten. Maar ook meer delen met onze stakeholders. NS heeft dit jaar als eerste onderneming in Nederland een milieu winst- en verliesrekening gepubliceerd. Daarin zet NS de kosten en de baten voor het milieu op een rijtje. Volgend jaar willen wij hetzelfde doen met een sociale en economische winst- en verliesrekening.

5. Heeft u een tip voor collega-MVO-managers?

Ik ben supertrots op de nominatie, maar ik realiseer me wel dat ik dat niet alleen heb gedaan. Die plek bij de laatste drie is een beloning voor alle medewerkers.

Naar boven

 

**

 

 

Koen Eising, manager MVO Alliander

 

1. Waar bent u zelf het meest trots op?

Mijn nominatie dank ik vooral aan de samenwerking met de vele collega’s binnen Alliander. Als netwerkbedrijf werken we al een lange tijd aan het testen van nieuwe, duurzame businessmodellen, gericht op het versnellen van de energietransitie; het begeleiden van decentrale energienetwerken, meer elektrische mobiliteit en energiebesparing. Het lef dat Alliander hiermee toont is een voorbeeld voor onze sector en van groot belang voor de toekomst van de Nederlandse energievoorziening.

[caption id="attachment_69285" align="alignright" width="252"] Koen Eising (Foto: Alliander)[/caption]

Daarachter werken we als team en vele afdelingen aan een geheel duurzaam en sociaal bedrijf. We zijn trots op de herontwikkeling van ons energieproducerend en circulair kantoor in Duiven, het werken aan een geheel circulaire slimme meter voor 5 miljoen klanten, het jaarlijks begeleiden van 80 ongeschoolden naar een diploma en ons geïntegreerde jaarverslag met jaarlijks een top 20 notering in de Transparantiebenchmark.

Beloftevol is onze samenwerking met alle andere netbeheerders om het energiegebruik van alle maatschappelijke netten geheel te vergroenen. Dit is onderdeel van het programma Ambitie2020.

2. Hoe probeert u medewerkers te enthousiasmeren voor duurzaamheid?

Met ons team werken we altijd in drie stappen:

Anders kijken: MVO gaat over hoofd en hart; we investeren veel tijd in inspirerende bijeenkomsten met collega’s die gaan over waar zij het verschil kunnen maken binnen hun werk. De maatschappelijke doelen voor 2020 van Alliander zijn daarbij niet per se leidend.

Anders doen: eerste stappen op het gebied van MVO dragen een innovatief karakter. Duurzamer bestaat niet, duurzaam wel. Werken aan innovatieve projecten genereert energie en wijst ons altijd op het feit dat we het gedroomde resultaat enkel kunnen halen als we met meerdere afdelingen en over organisatiegrenzen heen leren samenwerken. Dit is vaak de sleutel voor maatschappelijke vernieuwing.

Anders zijn: bij voldoende geslaagde, experimenten zien we vanzelf de vraag ontstaan naar nieuwe competenties en aanpassingen van processen om het geleerde te borgen. Het mooiste moment.

 

MVO gaat over hoofd en hart

 

3. Welke rol speelt duurzaamheid voor u persoonlijk?

Net als voor iedere professional op dit vakgebied is het vertrekpunt duurzaam en sociaal leven…en heb je elke dag het idee dat het beter kan.

4. Wat wilt u het komende jaar bereiken binnen Alliander?

Alliander zal zich gaan doorontwikkelen als wereldvoorbeeld van een maatschappelijk bedrijf, waarbij elke investering en inspanning is gericht op een duurzame en sociale samenleving. Dit gaat verder dan een klimaatneutrale, circulaire en sociaal betrokken bedrijfsvoering. Dit gaat ook over de essentie van ons businessmodel dat zich meer en meer gaat richt op een betrouwbare én geheel duurzame energievoorziening in Nederland.

5. Heeft u een tip voor collega-MVO-managers?

Leg de lat heel hoog, ongeacht de financiële kaders. Dan blijkt altijd dat door anders te denken, te werken en te organiseren alles ineens toch mogelijk. We zitten onszelf vaak in de weg.

Naar boven

 

**

 

 

Inka Pieter, directeur MVO en Milieustrategie KLM

 

Waar bent u zelf het meest trots op?

Ik ben het meest trots op het feit dat we voor de tiende keer op de eerste plaats staan in de Dow Jones Sustainability Index. De aanhouder wint. Dat leidt ook tot gezamenlijke doelstellingen voor KLM TakesCare.

2. Hoe probeert u medewerkers te enthousiasmeren voor duurzaamheid?

Samenwerken is cruciaal. Deze visie wil ik uitdragen door het zelf ook zo te doen. Daarbij wil ik MVO zoveel mogelijk concreet maken. Er worden binnen KLM zoveel activiteiten ontplooit en vanuit mijn functie ben ik in de positie om verbanden te leggen met de buitenwereld (de buitenwereld binnen blijven brengen) of aan te moedigen tot meer.

Omdat ik er persoonlijk in geloof dat de aandacht voor MVO belangrijk is voor KLM, blijf ik er voor gaan, ook al ben ik vaak genoeg gestuit op weerstand. Die weerstand verdwijnt als je MVO praktisch toepast, verbinding maakt en als je duidelijk maakt waarom. Door zelf met mijn team met collega’s in de divisies samen te werken en nieuwe mensen te blijven betrekken (intern en extern) zet ik mij met al mijn enthousiasme en (eigen)wijsheid in. Als MVO-manager kom je namelijk niet ver in je eentje

 

Mijn top 3: Gewoon doen. Open blijven staan voor nieuwe inzichten. Wees geduldig.

 

 

3. Welke rol speelt duurzaamheid voor u persoonlijk?

Het zou vreemd zijn als het geen rol zou spelen. Om maar meteen met deur in huis te vallen: de ‘inclusion’ problematiek is mij als niet-blanke Nederlandse niet vreemd en heeft me gevormd tot waar ik nu sta, denk ik. Thema’s als afvalscheiding zijn thuis vanzelfsprekend. We zijn anders gaan eten met als gevolg discussies met gezin en vrienden over wat nu 'duurzaam eten' is. Mijn kinderen meegeven hoe belangrijk natuur is voor de mens - zelf groente verbouwen - bomen en bloemen planten in een Vinexwijk.

Alles komt aan de orde, net zoals op het werk. Ook hier loop ik tegen handelingsperspectief aan en praktische toepasbaarheid. Als ik kritisch door mijn kledingkast ga, realiseer ik mij dat niet alles duurzaam is gefabriceerd. Ik bezoek ook graag andere delen van de wereld. Het helpt me om te zien hoe men in andere werelddelen leeft, dat verruimt mijn blik. Ik realiseer me dat ik in de luxe positie zit dat ik al die bewuste keuzes kan maken en wat kan betekenen in mijn eigen invloedssfeer.

4. Wat wilt u het komende jaar bereiken binnen KLM?

Milieu helemaal integreren in het Integraal (veiligheids-)management systeem van KLM. MVO verder integreren in de business door te werken aan de doelstellingen. Er ligt een grote lijst met projecten die we moeten uitvoeren om onze doelstellingen te halen. Er is dus genoeg te doen en waar nodig beleid aanscherpen of aanpassen.

Dat alle 33.000 KLM'ers trots zijn op de tiende keer DJSI. We moeten de zichtbaarheid van de MVO-activiteiten van KLM verhogen, voor eigen medewerkers, voor de klant en het algemene publiek.

5. Heeft u een tip voor collega-MVO-managers?

Mijn top 3: Gewoon doen. Open blijven staan voor nieuwe inzichten. Wees geduldig.

Naar boven

 

De winnaar wordt op 4 november gekozen tijdens het Nationaal Sustainability Congres.

Foto Header: Claudia Y. Ros via Flickr

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit