17-10-2014 11:36 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De meeste autobezitters hebben nog nooit naar de onderkant van hun auto gekeken. Dat is precies wat Mark Tullemans en Sander Kemna wel deden. De Eindhovense start-up Corellian is het resultaat.

Hoe minder weerstand een auto heeft, hoe lager het brandstofverbruik. Dat geldt niet alleen voor het zichtbare deel van de auto waar de meeste mensen naar kijken, maar ook voor de onderkant. Corellian ontwikkelde een aerodynamische aanpassing, die, gemonteerd onder bedrijfs- en personenwagens, het brandstofverbruik flink terugdringt.

De Corellian Aero-kit stroomlijnt, gebaseerd op raceautotechnologie, de onderkant van een gewone auto. “Simpel gezegd kom je met je vervuilende auto de garage binnen en na de montage, die een kwartiertje duurt, rijd je met diezelfde auto weer naar buiten. Alleen nu 10 à 15 procent schoner”, zegt Mark Tullemans.

 

Besparingen

 

Het bedrijf heeft inmiddels prototypes van de Aero-kit gemonteerd onder Peugeot Boxer bestelwagens en de Volkswagen Up en Volkswagen Polo personenauto’s. De besparingen op het brandverbruik, en dus ook op de brandstofkosten én op de CO2-uitstoot, zijn met 14,7 procent bij de Volkswagen Up het grootst. Voor de Peugeot Boxer bestelauto zijn die iets minder dan 10 procent.

“In onze berekeningen gaan we uit van een normaal dagelijks gebruik”, legt Tullemans uit. “Daarbij rijdt een auto zowel in de stad als op de snelweg. Dat is realistischer dan de theoretische verbruikscijfers uit autofolders, waarbij een parcourstest nooit overeenkomt met de praktijk. Op de snelweg telt de luchtweerstand het zwaarst. Daar zijn de besparingen op brandstofverbruik ook het grootst. Dat maakt ons product vooral interessant voor eigenaren van auto’s die 35.000 of meer kilometers per jaar rijden en relatief veel op de snelweg zijn.”

 

Investeerders

 

Corellian begon in september 2013 met fase 1 van de Climate-KIC Accelerator. In deze fase van het Accelerator programma kregen ze een stoomcursus ondernemerschap onder leiding van ervaren coaches en adviseurs. “Aan de TU Eindhoven leren we heel veel over techniek en we krijgen presentatielessen, maar in Accelerator hebben we echt geleerd hoe we ons idee als product in de markt moeten zetten”, zegt Tullemans. “Het meest waardevolle voor ons was de bijdrage van onze persoonlijke coach en het bijwonen van internationale masterclasses. Vooral die over onderhandelen is me bijgebleven.”

Net iets meer dan een jaar later is Corellian klaar voor investeerders die het bedrijf willen helpen om op te schalen van prototype naar productie. “De focus van Climate-KIC Accelerator in fase 2, ligt op het valideren van je propositie in dialoog met de markt. In fase 3, Delivery, wordt dieper ingegaan op contacten met investeerders. Wij zitten nog in fase 2. In dat opzicht lopen we wat voor op de planning”, zegt Tullemans lachend.

 

Voorzichtig

 

Op dit moment praat Corellian met verschillende leasemaatschappijen over mogelijke pre-orders. In een B2B-setting kan dat in vertrouwen, zegt Tullemans, die ervoor waakt bedrijfsgeheimen prijs te geven. De aanpassingen waarmee het bedrijf de markt wil veroveren, lijken eenvoudig. Die zouden na-apers op ideeën kunnen brengen.

“Maar schijn bedriegt”, zegt Tullemans. “Als je iets weet van autosport, dan weet je vast dat een ‘gemiddeld’ team nog niet zo lang geleden wereldkampioen werd. Dat bereikten de technici door een knappe aerodynamische vinding ónder de auto. Wat een hoog technisch niveau vraagt." Ondanks de overtuiging dat niet iedereen dat niveau zomaar haalt, blijft voorzichtigheid geboden.

 

Vergroening

 

Tullemans verwacht nog zo'n 18 maanden nodig te hebben voordat de huidige prototypes in massaproductie gaan. Dat laatste stadium van het proces wil Corellian uitbesteden. “Wij brengen het van idee naar prototype-testfase en tonen aan dat het principe werkt. De massaproductie laten we graag over aan experts op dat gebied.”

Toch wil Corellian geen patent aanvragen op het principe. “Ons ontwerp draagt bij aan de vergroening van grijze auto's”, zegt Tullemans. “Ik heb veel gelezen over Tesla Motors en waarom Tesla-oprichter Elon Musk de technologie vrij toegankelijk maakt: hij wil de ontwikkeling van elektrische auto's verder helpen. Dat zie ik ook als de plicht van mijn generatie. Ik wil de wereld graag een beetje groener en beter maken.

Dit artikel is het tweede in een serie van portretten van start-ups die deelnemen aan de Climate-KIC Accelerator. Dit is het belangrijkste Europese programma voor start-ups uit de cleantech-sector met een internationale ambitie. Ambitieuze starters kunnen zich tot 3 november 2014 aanmelden voor de ronde van januari 2015.

Foto: Corellian, Bob Verwiel Reclamefotografie. Met toestemming gebruikt