31-10-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het Franse Transport- en Energieconcern Alstom hoopt veertig regionale waterstoftreinen te bouwen voor Duitsland. Het emissievrije vervoer moet de dieseltreinen vervangen.

De Franse treinenbouwer Alstom, onder meer verantwoordelijk voor de TGV, tekende in september een intentieverklaring voor de ontwikkeling van het materieel. De waterstoftrein of Hydrail werkt volgens hetzelfde principe als de waterstofauto. Een vervoermiddel met een brandstofcel stoot alleen waterdamp uit en is volledig emissievrij. Alstom test de eerste twee prototypes in 2018. In 2020 volgt bij een geslaagde proef de grootschalige uitrol van veertig treinen.

 

Vervuiling

 

Volgens Alstom gaat het om de eerste generatie treinen met de brandstofcel-technologie ter wereld die geschikt is voor passagiersvervoer. Het ontwerp is gebaseerd op de Coradia, een lichtgewicht trein voor regionaal vervoer. CEO Henri Poupart-Lafarge van Alstom noemt de ontwikkeling van emissievrije treinen essentieel in tijden van toenemende vervuiling.

De financiering van het project komt voor de helft voor rekening van het Franse concern. De andere helft wordt betaald door de betrokken Duitse deelstaten en de Duitse overheid.

 

Alternatief

 

In 2008 voerde Arcadis in het kader van een innovatiewedstrijd van ProRail een haalbaarheidsonderzoek uit naar waterstoftreinen op het Nederlandse spoor als alternatief voor dieseltreinen. De conclusie luidde toen dat een pilotproject op korte termijn mogelijk is. De introductie zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van het spoor. Daarbij is het echter gebleven.

Directeur Leon Linders van Alstom Transport Nederland verwacht dat de waterstoftreinen een geschikt alternatief zijn voor de noordelijke, regionale lijnen in Nederland. “In 2020 gaan de noordelijke provincies het spoorvervoer aanbesteden. Daar rijden nu nog dieseltreinen", zegt Linders in een interview met de website SpoorPro. "Elektrificatie is daar te duur en waterstoftreinen zouden een uitkomst kunnen bieden om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. Daarmee ben je in een keer van het milieuprobleem af." Daarvoor is dan nog wel een tankinfrastructuur nodig.

Bron: Alstom, SpoorPro, Hydrail, DuurzaamActueel | Foto: Alstom