04-11-2014 12:30 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Bijna alle autofabrikanten voldoen al aan Europese emissiedoelen voor 2015. Voor de periode daarna heeft iedere fabrikant een eigen traject uitgestippeld.

Dat blijkt uit cijfers van het European Environment Agency (EEA). De gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto bedroeg in 2013 126,7 gram CO2 per kilometer, terwijl de EU voor 2015 een doel heeft gesteld van 130  gram per kilometer. Afgezien van Jaguar-Land Rover en Daimler halen alle autofabrikanten die actief zijn op de Europese markt de emissienormen voor 2015.

Koploper is op dit moment Renault, met een gemiddelde uitstoot van 110 gram CO2. Toyota en Peugeot-Citroen volgen de Franse fabrikant op de voet. Ook Volvo mag zich nu tot de koplopers rekenen. De Zweedse fabrikant maakte tussen 2010 en 2013 een grote inhaalslag en wist de gemiddelde uitstoot van zijn auto’s omlaag te brengen van 134,5 naar 107 gram CO2 per gereden kilometer.

Onderaan de ranglijst bungelt Jaguar-Land Rover, dat 164 gram CO2 noteert. Ook Daimler zal zich nog moeten inspannen om de deadline van 2015 te gaan halen, bij de Mercedes-fabrikant wordt 137 gram per kilometer gemeten.

Dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, bleek het afgelopen voorjaar uit onderzoek van milieugroep Transport en Environment (T&E). Voor 2021 heeft de EU een emissiedoelstelling van 95 gram per kilometer vastgesteld. T&E voorspelt op basis van de huidige ontwikkeling dat Daimler zich toch in het rijtje mag scharen van fabrikanten die dat ruimschoots gaan halen. Volvo, Toyota, Peugeot-Citroën, Renault en Ford liggen eveneens op schema. Volkswagen en Nissan zouden in 2021 met de hakken over sloot voldoen aan de aangescherpte emissie-eisen.

Bron: EEA, Edie.net | foto: Riley Kaminer, via FLickr