Topbedrijfslocaties verleiden tot meer treinreizen

Topbedrijfslocaties verleiden tot meer treinreizen

23-12-2014 09:00 | Door: Willemien Groot

Bedrijven die zich dicht bij stations vestigen, besparen meer op de kosten én verkleinen hun CO2-voetafdruk. Personeel blijkt vaker de trein te pakken.

De huidige verdichting van de bebouwing van stationslocaties heeft een versnellend effect op het reizen met openbaar vervoer. Dat verwacht Joost Ravoo, directeur NS Zakelijk. Bereikbaarheid is voor bedrijven een steeds belangrijker element in de keuze van de locatie voor een nieuw bedrijfspand.

[caption id="attachment_72655" align="alignleft" width="320" class=" "] Joost Ravoo, directeur NS Zakelijk[/caption]

Vooral dienstverlenende bedrijven hebben stationslocaties ontdekt. Ravoo: “Afgelegen bedrijventerreinen die alleen met de auto bereikbaar zijn, zijn minder populair.” Voor bedrijven uit de dienstensector is het aantrekkelijk om zich op een centrale plek te vestigen. Vanwege de bereikbaarheid, maar ook vanwege de goede voorzieningen in de steden zelf. Medewerkers vinden het fijn op een bereikbare plek te werken en ook winkel- en horecavoorzieningen in de buurt te hebben.

Soms gaat zo’n omschakeling razendsnel. Energieconcern Nuon verhuisde naar een nieuwe locatie bij de Amsterdam Arena, waar onvoldoende parkeerplaatsen zijn. “Op dat moment maakte het energiebedrijf een heel bewuste keuze voor openbaar vervoer”, zegt Ravoo. “Er ging een interne mailing uit over het OV. We hebben een informatiestand neergezet in de hal. Nu gaan mensen die altijd met de auto kwamen, vaker met de trein.”

 

Low Car Diet

 

Ook tijdens het Low Car Diet, waarbij honderd bedrijven en ruim duizend medewerkers gestimuleerd werden om een maand lang vaker met OV te gaan, bleken de deelnemers minder gehecht aan hun auto dan gedacht. Maar liefst 75 procent was bereid een nieuw vervoermiddel uit te proberen. “De resultaten zijn boven verwachting”, zegt Ravoo. Het initiatief van Urgenda, de organisatie voor duurzaamheid en innovatie, leverde een gemiddelde besparing op van 38 procent op de mobiliteitskosten. De overschakeling naar het OV betekende dat de deelnemers 30 procent schoner reisden. Bovendien kreeg 16 procent van hen meer lichaamsbeweging en werd reistijd werktijd.

 

Begeleiding

 

De extra begeleiding van een kleine testgroep deelnemers bleek eveneens goede resultaten op te leveren. Die groep werd nauwgezet gevolgd en kreeg onder meer ondersteuning bij het plannen van de reizen en terugkoppeling van het reisgedrag. Een servicetelefoontje bleek een extra versterkend effect te hebben. De deelnemers reisden significant duurzamer, maakten vaker gebruik van het openbaar vervoer en bespaarden meer CO2 dan de controlegroep die deze begeleiding niet kreeg.

 

Een bedrijf heeft door vermindering van de autokilometers lagere kosten

 

Naar aanleiding van de ervaringen met het reizen met de trein kreeg NS Zakelijk meerdere informatieverzoeken van bedrijven over de NS-Business Card. “Daar valt voor ondernemingen nog veel winst te behalen”, zegt Ravoo. “Een bedrijf heeft door vermindering van de autokilometers lagere kosten.” Een reis per trein kost 13 cent en een autoritje 19 cent per kilometer. Daarnaast levert een treinreis gemiddeld 75 procent minder CO2-uitstoot op vergeleken met de auto.

Naast het financiële voordeel - tot 30 procent op de reiskosten - is vooral de afweging tussen reistijd en werktijd van belang voor de winst van een bedrijf. Ondernemingen die hun personeel flexibele werktijden en werkplekken bieden, hebben al snel profijt van een OV-regeling.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

NS

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit