29-01-2015 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

In zowel Nederland als Duitsland mogen zelfrijdende auto’s nog dit jaar de weg op. Over de duurzaamheid van de innovatieve technologie verschillen de meningen.  

In Nederland gaat de proef in december van start. De auto’s zijn uitgerust met GPS, 3D-beeld en een radarsysteem. Daarmee kunnen ze onder toezicht van een controlekamer zelfstandig rondrijden. De snelheid is beperkt tot 50 kilometer per uur.

Tot voor kort moesten de ontwikkelaars uitwijken naar het laboratorium. De provincie Gelderland heeft als eerste in Nederland toestemming gegeven voor proeven op de openbare weg. In de zes maanden durende periode rijden twee auto’s dagelijks over de provinciale weg heen en weer tussen Ede en Wageningen.

Ook Duitsland gaat chauffeurloze auto’s testen. Tussen Berlijn en München mogen ze een deel van de snelweg op. De auto's communiceren via sensoren in het wegdek met elkaar en met de weg.

 

CO2-uitstoot

 

Ontwikkelaars zien de zelfrijdende technologie als een duurzame innovatie. Onderzoek van TNO en de TU Eindhoven ondersteunt die aanname. Zelfrijdende auto’s leiden tot efficiëntere verkeersstromen, met een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Daarmee dragen de zelfrijdende auto’s bij aan een beter milieu.

Er zijn ook tegengeluiden. In een zelfrijdende auto kan de passagier de reistijd nuttig besteden. Dit maakt pendelen tussen huis en werk aantrekkelijker. Het resultaat is een toename van woon-werkverkeer, bleek eerder uit onderzoek van Toyota Noord-Amerika. Het aantal autokilometers en daarmee de CO2-uitstoot zou daardoor juist toenemen.

Bron: NOS, Omroep Gelderland, BMVI | Foto: Jaap Joris, via Flickr