10-02-2015 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Japanse automerken zijn het best gepositioneerd voor de toekomstige automarkt. De bedrijven zijn goed voorbereid op strengere CO2-emissieregels.

Dat blijkt uit een rapport van het Engelse onderzoeksbureau CDP. Het bureau onderzocht de milieu-impact van veertien autofabrikanten. Japanse fabrikanten komen als beste uit de bus. Nissan, Toyota en Mazda staan als nummer 1, 2 en 4 op de lijst. Het Franse Renault neemt de derde plek in beslag.

Volgens het rapport vormen striktere emissienormen een bedreiging voor autoproducenten met een hoge milieu-impact. Bedrijven die goed scoren, zullen hun marktaandeel juist kunnen vergroten.

Nissan dankt de eerste plek voornamelijk aan de elektrische Nissan Leaf. Toyota scoort uitstekend op vlootemissie en elektrische voertuigen. Het bedrijf grijpt naast het goud omdat het beperkte informatie verstrekt over de CO2-uitstoot van de productieketen.

Groeiende markt

Onder aan de lijst staan het Amerikaanse General Motors, het Zuid-Koreaanse Hyundai en het Indiase Tata Motors, producent van Jaguar en Land Rover. De bedrijven hebben een hoge vlootemissie en verstekken beperkte informatie. Daarnaast is Tata Motors de enige fabrikant zonder elektrisch voertuig in zijn assortiment.

Het rapport wijst op een toenemend aantal regels met betrekking tot CO2-uitstoot. Mede hierdoor groeit de markt voor elektrische en hybride voertuigen. Onder andere China heeft op dit gebied grote ambities. In 2020 wil het land 2 miljoen elektrische en hybride auto’s op de weg hebben.

Bron: CDP | Foto: Frankieleon, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by Duurzaambedrijfsleven.nl)