12-02-2015 11:30 | Door: Willemien Groot

In het jaarverslag over 2014 heeft NS voor het eerst een maatschappelijke impactanalyse opgenomen. De maatschappelijke impact van NS op de werkgelegenheid blijkt relatief groot.

NS zorgt niet alleen voor directe werkgelegenheid via banen bij de vervoerder, maar ook in de toeleveringsketen. De activiteiten van NS leverden in 2014 bij leveranciers ongeveer 22.500 arbeidsplaatsen op. Dat is gelijk aan economische baten van € 1,2 mrd.

Over 2014 boekte NS een winst van € 180 mln, bij een omzet van € 4,1 mrd. Volgens de vervoerder lijken die resultaten gunstig door eenmalige meevallers. Het bedrijfsresultaat over vorig jaar was € 78 mln.

Daarnaast kreeg NS over 2014 door de Nederlandse overheid de maximale boete van bijna € 3 mln opgelegd, door achterblijvende klanttevredenheid. Volgens de vervoerder is wel vooruitgang zichtbaar. De stiptheid en de veiligheid namen toe.

 

Milieu-impact

 

Net als vorig jaar berekende NS ook de milieu-impact van het treinvervoer. Dit is de impact als gevolg van energie, land en watergebruik omgerekend naar euro’s. De berekening over 2014 is herhaald en uitgebreid met de impact van voor- en natransport van reizigers, de kosten voor infrastructuur en de productie van treinen.  De CO2-uitstoot als gevolg van stroomopwekking voor het treinverkeer vormt nog steeds het grootste deel van de negatieve milieu-impact. Zo is de impact van de opwekking van stroom voor alle treinen op ongeveer € 50 mln berekend: de CO2-uitstoot maal de maatschappelijke kosten.

Over 2014 slaagde NS erin het energieverbruik voor het treinvervoer met 2,2 procent te verminderen. Het absolute verbruik daalde van 1.285 gigawattuur in 2013 naar 1.202 gigawattuur in 2014.

 

Energiecontract

 

De komende drie jaar duikt de milieu-impact fors naar beneden. Met ingang van 2015 rijdt de helft van de treinen op groene stroom, afkomstig van windparken. Hiervoor heeft NS een energiecontract afgesloten met het Nederlandse energiebedrijf Eneco. Vanaf 2018 rijden alle treinen van NS op windenergie. Vanaf dat moment vervalt een groot deel van de negatieve impact.

Uit het jaarverslag blijkt dat NS ook een indirecte positieve impact op het milieu heeft. Doordat meer reizigers kozen voor de trein in plaats van de auto, is die impact volgens de vervoerder berekend op ongeveer € 90 mln. In 2014 geldt dat iedere reis met de trein gemiddeld 75 procent schoner is. Die positieve impact wordt groter als de treinen schoner rijden.

 

Transparantie

 

De berekeningen zijn opgesteld in samenwerking met KPMG en goedgekeurd door accountancybureau EY. NS wil met de berekeningen transparant zijn over de milieu-impact en maatschappelijke impact van de bedrijfsvoering. Het vervoersbedrijf wil op basis daarvan de bedrijfsvoering bijsturen en waarde voor haar klant en samenleving toevoegen. Op termijn wil NS die analyses gebruiken voor investeringsbeslissingen. Die stap wil het concern in maart dit jaar verder uitwerken.

 

Investeringen

 

De komende jaren investeert NS € 8 mrd in nieuwe treinen en IT-systemen om het reiscomfort te verbeteren. Dat uit zich vooral in de vorm van minder volle treinen en stiptheid. Daarnaast investeert NS in aanvullende vormen van schoon vervoer die de reiziger van deur tot deur moeten brengen. Uit de berekeningen blijkt dat in de uitbreiding van bijvoorbeeld autodeelsystemen en fietsen nog volop winst is te behalen.

Het is voor het eerst dat een groot Nederlands bedrijf een maatschappelijke impactanalyse laat uitvoeren. De NS kreeg vorig jaar de Kristalprijs voor het meest transparante jaarverslag. Onder meer door de toevoeging van een milieu-impactanalyse.

Bron: NS | Foto: 24oranges.nl, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)