21-08-2012 11:05 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Veel te duur, maar wel begeerlijk. De Model S, de elektrische sedan van autofabrikant Tesla, is een “eersteklas auto”, volgens Amerika’s grootste autoretailer.

In een toespraak voor de elitaire Rotary Club in Atlanta zei Mike Jackson, CEO van AutoNation, dat de Model S “de beste elektrische auto (is) die ik tot dusver gereden heb.” AutoNation is de grootste autodealer van de VS en is opgericht door H. Wayne Huizenga, een Amerikaan van Nederlandse komaf. Het bedrijf verkocht vorig jaar 8 miljoen auto's, een record, en boekte een omzet van $13,8 mrd (€11,1 mrd).

De Model S “heeft een zeer goed design, de afwerking is goed, de auto rijdt goed,” zei Jackson.

Prijskaartje

Met een vanaf-prijs van $57.400 (€46.300) is de Model S de goedkoopste auto van Tesla tot nu toe. Tesla-CEO Elon Musk wil dit jaar 5.000 exemplaren van de Model S verkopen en dat moet in 2013 oplopen tot 20.000. De sedan moet Tesla volgend jaar zijn eerste winstgevende kwartaal opleveren.

Als Jackson met een ‘hard to get’-houding de Tesla-CEO wil overtuigen, dan trekt hij aan het kortste eind.

De basisvariant van de Model S heeft een actieradius van 260 kilometer. De ‘Signature’-uitvoering kost $105.400 (€85.000), maar heeft dan wel een reikwijdte van 480 kilometer. Toch is het de prijs die de CEO van AutoNation zorgen baart. “(De auto) is nog steeds heel duur, maar het is absoluut een eersteklas auto.”

Als Jackson met een ‘hard to get’-houding Musk wil overtuigen dat de Model S ook in de showrooms van AutoNation moet komen te staan, dan trekt hij aan het kortste eind. Tesla heeft zijn verkoopkanalen ingericht op het model van Apple, bestaande uit bijna uitsluitend eigen winkels.

Fisker

Fisker, de andere Amerikaanse producent van elektrische luxeauto’s, verkeert in zware tijden. Vorige week vertrok directeur Tom LaSorda na een dienstverband van 169 dagen. Fisker heeft besloten alle exemplaren van zijn plug-in hybride Karma terug te roepen na een probleem met de koelventilator in de elektromotor van één exemplaar.

Jackson ziet dat niet als enige probleem voor de Karma die een prijskaartje heeft van $103.00 (€83.000). “Sommige mensen vinden het design stijlvol, sommige mensen vinden het een beetje barok, maar de rijstijl is niet zo goed” als de Model S. AutoNation heeft geen dealerschappen met Fisker en is daar ook niet in geïnteresseerd, aldus Jackson.

Bron: Bloomberg