Zelfrijdende Volvo klaar voor productie

Zelfrijdende Volvo klaar voor productie

23-02-2015 08:15 | Door: Erik Verheggen

De zelfrijdende Volvo kan nu al probleemloos integreren in het echte verkeer. Testrijders aan het stuur zijn niet meer nodig.

"We gaan een nieuwe fase in met de autonome auto", zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group. "Voor het eerst houden we een pilot op de openbare weg, zonder dat er testrijders in de auto’s zitten."

Duurzame mobiliteit

De pilot moet Volvo aan informatie helpen over de mogelijke bijdrage van zelfrijdende auto’s aan duurzame mobiliteit. “Onze slimme voertuigen zijn een belangrijk deel van de oplossing. Maar een brede maatschappelijke aanpak is essentieel om persoonlijke mobiliteit te verduurzamen”, zegt technische specialist Erik Coelingh bij Volvo Cars.

Het Drive Me-project gaat zijn tweede jaar in. Volvo wil voor 2017 honderd zelfrijdende auto’s ter beschikking stellen aan klanten. Zij mogen de auto's testen op geselecteerde wegen rond de Zweedse stad Göteborg. Essentieel voor het slagen van het project is een complex netwerk van sensors, cloud based navigatiesystemen, en intelligente remsystemen en besturingstechnieken.

"Autonoom rijden verandert de manier waarop we over autorijden denken fundamenteel", zegt Mertens. "In de toekomst kun je kiezen tussen autonoom en actief zelf rijden. Dat verandert het dagelijkse woon-werkverkeer van verloren tijd in quality time en biedt nieuwe mogelijkheden voor werk en vrije tijd."

Betrouwbaar

Het autopilot-systeem is volgens Volvo betrouwbaar genoeg om elk aspect van de autobediening in autonome modus over te nemen. De belangrijkste vereiste is een robuust systeem. Dit moet blijven functioneren in alle denkbare verkeerssituaties en bij technische storingen.

"Het is niet goed genoeg als dit complexe systeem voor 99 procent betrouwbaar is. Je moet veel dichter bij de 100 procent zitten voordat je autonome auto’s kunt loslaten in het gewone verkeer", zegt Coelingh. "Wij hanteren dezelfde aanpak als de luchtvaartindustrie. Onze fail-operationele architectuur omvat back-upsystemen die ervoor zorgen dat het autopilot-systeem veilig blijft functioneren. Ook als een element van het systeem uitvalt."

Complexe scenario's

In de praktijk kan het systeem de ingewikkeldste verkeerssituaties aan. Van eenvoudig woon-werkverkeer tot grote drukte en noodsituaties. "Net als goede bestuurders benadert het systeem potentieel kritieke situaties met terughoudendheid. Maar in een echte noodsituatie reageert de auto sneller dan de meeste mensen", vertelt Coelingh.

Wanneer autonoom rijden niet mogelijk is, door uitzonderlijke weersomstandigheden of een technische storing, vraagt het systeem de bestuurder de bediening over te nemen. Hij krijgt die vraag ook vlakbij de plaats van bestemming. Als de bestuurder niet op die oproep reageert, brengt het systeem de auto op een veilige plaats tot stilstand.

Coelingh: "Het is relatief eenvoudig om het concept van de autonome auto te ontwikkelen en te demonstreren. Maar als je echt indruk wilt maken, moet je een compleet systeem ontwikkelen dat veilig, robuust en betaalbaar is."

Bron: Volvo | foto: Volvo

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit