03-03-2015 14:17 | Door: Erik Verheggen

Na de Chinese thuismarkt volgen doorbraken in Japan, Brazilië en de wereldwijde accumarkt. BYD heeft een wel heel interessante aandeelhouder en verovert stap voor stap de wereld.

BYD is de tweede grootste autofabrikant van China en met afstand de grootste Chinese bouwer van elektrische auto’s. Het zijn echter vooral de elektrische bussen en touringcars van het bedrijf, die hun weg naar het buitenland vinden.

 

Autodeelprogramma

 

Zo maakte het bedrijf eind februari bekend dat het bussen gaat leveren aan de Japanse stad Kyoto. Nog indrukwekkender zijn de plannen van BYD in Brazilië. Het bedrijf plant een fabriek voor bussen bij Rio de Janeiro. Ook heeft BYD een aanbesteding gewonnen voor een autodeelprogramma in de Braziliaanse miljoenenstad.

Volgens de website CleanTechnica werkt BYD bovendien aan een leaseprogramma waarmee Braziliaanse taxichauffeurs toegang krijgen tot elektrische auto’s van het bedrijf. Het lijkt er daarmee op dat de Chinese firma het transport in Rio flink op de schop neemt in aanloop naar de Olympische Spelen van volgend jaar.

 

Warren Buffet

 

Opvallende naam op de lijst van aandeelhouders van BYD is Warren Buffet. Al in 2008 nam hij voor $ 230 mln een belang van 10 procent in het bedrijf. Veel hosanna-stemming heeft de koers van BYD op de beurs in Hong Kong nooit los kunnen maken. Het aandeel verloor sinds 2010 de helft van zijn waarde.

BYD is van oorsprong een fabrikant van batterijen. Het bedrijf neemt 65 procent van de wereldproductie van nikkelcadmiumbatterijen voor zijn rekening. Het concern heeft 30 procent van de wereldmarkt in handen van lithium-ionbatterijen voor mobiele telefoons. Het concern werkt ook aan uitbreiding van zijn marktaandeel in auto-accu’s.

Bron: Cleantechnica, Reuters, Bloomberg | foto: Pooi Wang Chan, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)