04-03-2015 09:10 | Door: Erik Verheggen

1.500 PK perst de Koenigsegg Regera uit zijn totaal van vier motoren. Daarmee zet de Zweedse fabrikant de pogingen van Ferrari weg als kinderspel. Én hij kan aan het stopcontact.

De Regera is de laatste iteratie van een serie supersportwagens die het hybrideprincipe aangrijpen om niet minder CO2, maar juist meer paardenkrachten te produceren. Koenigsegg heeft de V8 twin turbo motor uit zijn vorige topmodel gepakt en daar drie elektromotoren van samen 700 pk bijgeschakeld.

De Koenigsegg is een plug-in hybride. De gelukkige eigenaar die een laadpaal op zijn oprijlaan laat zetten, kan ongeveer 56 kilometer elektrisch rijden. De Regera heeft een 620 volt accu van 9 kilowattuur aan boord.

 

400 kilometer

 

Met een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 3 seconden meet de Koenigsegg zich met de snelste Tesla’s. Niet echt indrukwekkend voor een supersportwagen. De kaken vallen al iets verder open bij deze statistiek: de Regera trekt in één ruk door naar 400 kilometer per uur en heeft daarvoor vanuit stilstand slechts 20 seconden nodig.

Koenigsegg stoot met zijn hybride Ferrari van de troon. De in december gepresenteerde FXX K van het Italiaanse merk was de eerste hybride die mocht toetreden tot de exclusieve club van ‘hypercars’ met meer dan 1.000 pk. Lamborghini’s Asterion produceert 910 pk, de P1 van McLaren komt tot 903 en Porsche heeft voor 2015 de 887 pk sterke 918 Spyder aangekondigd. De bouwers van deze hybrides zullen een nieuw unique selling point moeten zoeken, want met paardenkrachten hoef je na de presentatie van Koenigsegg niet meer aan te komen.

Bron: Gas2, Koenigsegg | foto: Koenigsegg