Rabobank: grote gevolgen duurzame mobiliteit voor bedrijven

Snelweg

06-03-2015 14:29 | Door: Willemien Groot

Nieuwe vormen van duurzame mobiliteit zijn de voornaamste reden voor een lager autogebruik in Nederland. Dat blijkt uit de thema-update Automotive 2015 van de Rabobank.

De analyse van Rabobank gaat voor de komende jaren uit van de afname van autogebruik. De bank voorziet zowel minder particuliere auto's als leasewagens. De afname is het gevolg van thuiswerken en een toenemend aantal flexwerkplekken en de opkomst van autodeeldiensten. Minder filedruk en CO2-uitstoot en meer tijdwinst zijn daarvan de directe voordelen van die veranderingen. Evenals het aantal gereden kilometers.

 

CO2-uitstoot

 

Automobiliteit is samen met transport verantwoordelijk voor 18 procent van totale CO2-uitstoot in Nederland. Uit het trendrapport blijkt dat de auto nog steeds goed is voor 75 procent van alle afgelegde kilometers. De helft van alle verplaatsingen vindt plaats per auto. De fiets, en vooral de e-bike, is bezig met een opmars. Als vervoermiddel staat de fiets op de tweede plaats. De tweewieler claimt de derde plek voor het aantal afgelegde kilometers.

Het aantal elektrische auto’s en plug-in hybrides is tussen 2012 en 2014 fors toegenomen. Het totale aantal volledig elektrische auto's steeg van 1.912 eind 2012 naar 6.825 eind 2014. De hybride plug-in was het populairst met een stijging van 4.348 wagens naar bijna 37.000 voertuigen. Het aantal geregistreerde elektrische bedrijfswagens bedroeg eind 2012 nog 584 stuks. Eind 2014 was dat aantal opgelopen tot 1.384.

 

Schoon vervoer

 

Toch constateert de Rabobank dat de overheidsdoelstelling van 200.000 alleen haalbaar is met ondersteuning van de overheid. In de autokeuze tellen in de zakelijke markt de bijtellingspercentages het zwaarst. De bank verwacht dat na het overgangsjaar 2016 alleen nog volledig elektrische voertuigen in aanmerking komen voor het laagste tarief van 4 procent bijtelling.

Bedrijven kunnen schone mobiliteit verder stimuleren door een e-bike of e-scooter beschikbaar te stellen. Ook zouden werknemers de keus kunnen krijgen tussen een OV-jaarkaart of een lease-auto. Uit experimenten in het Low Car Diet bleek eerder dat openbaar vervoer voor ondernemingen leidt tot kostenbesparingen. Openbaar vervoer draagt bovendien bij de doelstellingen voor emissiereductie.

Bron: Rabobank | Foto: Maarten, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit