13-03-2015 11:50 | Door: Laura Fransen

De competitie voor Uber neemt serieuze vormen aan. Met een investering van $ 530 mln zet de Amerikaanse taxiservice Lyft de aanval in.

De investering is grotendeels afkomstig van Japanse e-commercegigant Rakuten die $ 300 mln toezegde. Volgens CEO Hiroshi Mikitani van Rakuten hebben bedrijven als Lyft de toekomst. “De deeleconomie zal de service-industrie transformeren op een manier die de maatschappij ten goede komt”, zegt Mikitani in een persbericht.

Lyft gaat het geld onder andere gebruiken voor nationale en internationale uitbreiding. “We gaan onze aanwezigheid in de 65 huidige locaties uitbreiden en nieuwe steden bedienen”, stelt het bedrijf in een blogpost. Volgens Lyft brengt de investering de ontwikkeling van een wereld waarin iedere autostoel is gevuld, een stap dichterbij.

Smartphone app

Net als Uber maakt Lyft gebruik van een smartphone app om bestuurders in contact te brengen met mensen die een lift zoeken. De taxiservice Uber is in 2012 opgericht als onderdeel van Zimride. Inmiddels opereert Lyft zelfstandig in 28 Amerikaanse staten. Het is nog niet bekend naar welke landen het bedrijf zijn service wil uitbreiden.

Om Uber in te halen moet er nog het een en ander gebeuren. Uber biedt zijn service wereldwijd aan in 200 steden verspreid over meer dan 50 landen. Onlangs haalde het bedrijf nog $ 2,8 mrd op bij investeerders.

Bron: Phys.org, Lyft, Rakuten | Foto: Lyft