19-03-2015 09:00 | Door: Laura Fransen

Als het aan SnappCar ligt, is de auto over tien jaar enkel nog een gebruiksvoorwerp. Autodelen bespaart geld en reduceert de CO2-uitstoot. Vandaag treedt het bedrijf toe tot een duurzame elite.

Sinds de oprichting in 2011 realiseerden SnappCar-deelnemers samen een CO2-reductie die gelijkstaat aan 15 miljoen autokilometers. Dat blijkt uit een studie in samenwerking met impactadviesbureau Avance. De studie toont ook de financiële voordelen aan van autodelen. Verhuurders bespaarden € 1,5 mln, terwijl huurders van een deelauto € 0,4 mln overhielden.

Die besparingen hebben bijgedragen aan de B Corp-certificering van het bedrijf. Daarmee treedt SnappCar toe tot een wereldwijd netwerk van succesvolle bedrijven die naast winst ook duurzaamheid nastreven. Voor SnappCar is de certificering een bevestiging van de positieve impact van het bedrijf.

“De certificering onderscheidt ons van alle bedrijven die over duurzaamheid praten, maar niets doen”, zegt SnappCar mede-oprichter Victor van Tol. Er zijn inmiddels 1229 B Corps verspreid over 38 landen. Nederlandse bedrijven als Tony’s Chocolonely en Dopper gingen SnappCar al voor.

Verandering

In 2018 wil het bedrijf het bestand in Europa hebben uitgebreid tot 250.000 deelauto's. Dit moet leiden tot 2,5 miljoen minder auto’s op de weg. SnappCar hoopt een verandering teweeg te brengen in de mobiliteitsindustrie. “Het is onze visie dat de auto over tien jaar puur wordt gezien als gebruiksvoorwerp. Autodelen is dan net zo vanzelfsprekend als de trein. De reiziger maakt een bewuste keuze voor het vervoer dat het beste past bij de reis”, zegt SnappCar-woordvoerder Tessa Oostdam.

De focus van het autodeelbedrijf ligt bij particulieren. Hoewel ook bedrijven hun voordeel kunnen doen met autodelen, is de logistieke drempel vaak nog te hoog. Dit betekent niet dat het bedrijfsleven verloren terrein is. “Zoals bij zoveel initiatieven werkt de bottom-up benadering hier beter", zegt Van Tol. "Als meer en meer werknemers hun auto particulier delen, volgt de bedrijfstop vanzelf."

“Ik geloof in de deeleconomie, het is geen hype”, zegt hij. “Mensen onder de 35 hebben een andere instelling. Bezit is niet meer van belang.” Die groep blijft groeien, en bedrijven bieden steeds betere deeldiensten aan. “We staan pas aan het begin."

Bron: SnappCar | Foto: SnappCar