24-03-2015 18:05 | Door: Willemien Groot

Delphi, een Amerikaanse producent van technologie voor auto's, heeft de eerste zelfrijdende auto op een reis gestuurd dwars door de Verenigde Staten.

Het concern bouwt zelf geen auto's, maar levert onder meer de bestuurdersinterface en veiligheidssystemen voor auto's. Daarnaast is Delphi actief op het gebied van brandstofceltechnologie. Het is de eerste keer dat het bedrijf zich mengt in de race rond de zelfrijdende auto.

Delphi bouwde een bestaande Audi SQ5 SUV om tot autonoom voertuig, schrijft Wired Magazine. Aan de buitenkant is niets te zien dat wijst op een zelfrijdende auto. De sensoren en camera's zijn zo goed mogelijk verborgen. De belangrijkste camera bevindt zich achter de voorruit. Deze herkent verkeerslichten, verkeersborden en bewegwijzering. Radarsystemen bij de voor- en achterbumper en sensoren aan de zijkanten van de auto laten de wagen reageren op andere verkeersdeelnemers.

Mogelijkheden

De Audi rijdt, als het aan Delphi ligt, geheel zelfstandig van San Francisco naar New York. Tijdens de tocht van bijna 5000 kilometer zou de bestuurder op geen enkel moment hoeven in te grijpen. Overigens is dat al niet gelukt. Vlak na de start moest de bestuurder kort ingrijpen, om de SUV langs wegwerkzaamheden te loodsen.

Niet eerder durfde een autobouwer het aan een auto zo lang autonoom op weg te sturen. Alleen Tesla Motors kondigde eerder een autorit aan van San Francisco naar Seattle, een afstand van ruim 1200 kilometer. De reis door de VS is volgens Delphi vooral bedoeld om autobouwers te laten zien wat de mogelijkheden zijn.

Minder files

Zelfrijdende auto's zouden het verkeer ingrijpend kunnen veranderen. Door slimmer en alerter te rijden dan menselijke bestuurders kan het aantal files fors afnemen en neemt de CO2-uitstoot af. Zelfrijdende auto's zijn bovendien makkelijker te delen met anderen.

Bron: Wired Magazine, Bright, CleanTechnica | Foto: Delphi