Waterstofauto voorziet ook woningen van stroom

hyundai ix35 waterstof

02-04-2015 17:00 | Door: Erik Verheggen

In de toekomst kan een brandstofcelauto, die op waterstof rijdt, ook dienst doen als een energiecentrale. De TU Delft start een proef om huizen en kantoren te voorzien van elektriciteit uit een auto.

Op 8 april presenteert Hyundai het type IX35 FCEV in Nederland. Een exemplaar is al gereserveerd door de TU Delft. Op The Green Village van technische universiteit gaan onderzoekers mogelijkheden van een brandstofcelauto als stroomleverancier testen. Onder ander het rendement van de brandstofcel en de koppeling aan enkele woningen zijn onderwerp van onderzoek.

De brandstofcel in de IX35 maakt elektriciteit uit waterstof. Als de wagen rijdt verbruikt deze zelf de opgewekte stroom. Staat hij stil dan kan de brandstofcel elektriciteit blijven produceren, en daarmee vele woningen van stroom voorzien. De gemiddelde auto staat ongeveer 95 procent van zijn leven geparkeerd. Een extra functie als duurzame stroombron geeft een auto veel meer waarde.

Rendement

De energie-efficiëntie van motoren op benzine, diesel of gas is laag. Bovendien stoten de motoren CO2 uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven, zoals bijvoorbeeld de brandstofcelauto.

Een brandstofcel heeft een veel hoger rendement. Als de waterstof is gemaakt uit aardgas dan komt via de brandstofcel zo'n 45 procent van de originele energie-inhoud van het aardgas beschikbaar als stroom. Een om de hoek geparkeerde auto als stroombron heeft zo een een beter rendement dan een grote gas- of kolencentrale. 

waterstof auto tu delft

Binnen het project Car as Power Plant, doet de TU Delft onderzoek naar de optimalisatie van de processen die samenhangen met het rijden en energie produceren met brandstofcellen. Van de productie en het tanken van waterstof, de levensduur van de brandstofcel, tot de aansluiting van auto’s op het elektriciteitsnet.

De TU Delft werkt daarbij samen met onder meer GasTerra, Q-Park, Stedin, CNG net, RDW, Bovemij, Shell, en HyTruck. GasTerra heeft de brandstofcelauto gefinancierd.

The Green Village

Het project Car as Power Plant is onderdeel van The Green Village. Een initiatief van de TU Delft om op de campus van de universiteit een bruisend living lab te realiseren voor duurzame systeeminnovaties.

The Green Village biedt een platform waar een grote verscheidenheid aan partners uit de publieke en private sector samenwerken aan de ontwikkeling en de integratie van duurzame technologieën.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: TU Delft | Foto: Hyundai

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit