Waterstofauto van de toekomst rijdt 1 op 1000

waterstofauto universiteit twente

19-04-2015 08:59 | Door: Thijs ten Brinck

Het Green Team van de Universiteit Twente onthult dinsdag 21 april zijn nieuwe, extreemzuinige waterstofauto. De auto moet de Shell Eco Marathon, 21-24 mei in Rotterdam, winnen.

Met de waterstofauto H2Zero streeft het team van de Universiteit Twente naar een brandstofverbruik van 1 liter benzine op duizend afgelegde kilometers. De supergestroomlijnde auto rijdt op elektriciteit uit waterstof. Maar om de wedstrijd inzichtelijk te houden, worden tijdens de Shell Eco Marathon alle resultaten omgerekend naar een benzine-equivalent.  

De H2Zero is volledig opnieuw ontworpen, zowel de body als alle regelelektronica. De auto doet mee in de categorie Urban Concepts en moet daarom voorzien zijn van ruitenwissers en zijspiegels. “We hebben de lat voor de vorm en aerodynamica een stuk hoger gelegd", zegt Alyssa van Duijne van Green Team Twente. “De auto van de toekomst moet voor het oog ook herkenbaar zijn als een auto".

De auto, met door de studenten zelf herontwikkelde elektronica, haalt een rendement van net geen 60 procent. Dat is bijna een kwart beter dan de eerdere versie. Ook een nieuwe brandstofcel moet de prestaties ten opzichte van de vorige editie, 1 liter benzine op 755 kilometer, verbeteren.

Shell Eco Marathon

Green Team Twente gaat eind mei met tientallen andere Europese teams de strijd aan tijdens de Shell Eco Marathon. Bij deze wedstrijd draait het niet om snelheid maar om uithoudingsvermogen. In allerlei verschillende klassen, strijden gestroomlijnde wagens om de winst. Wie komt het verst op een liter benzine, een kubieke meter waterstof of een kilowattuur elektriciteit? 

Het team van de Universiteit Twente kiest voor waterstof uit de overtuiging dat dat de brandstof van de toekomst zal zijn. "Het gas is eenvoudig te maken uit water door middel van stroom uit zonnepanelen of afval uit de chemische industrie", zegt Van Duijne. "Waterstofauto´s hebben bovendien een groot voordeel ten opzichte van elektrische auto´s: de tank van een waterstofauto is binnen drie minuten gevuld en je kan er dan 600 kilometer mee rijden.” 

Inmiddels zijn ook de eerste commerciële waterstofauto's in Nederland te koop. Een brandstofverbruik van 1 op 1000 zit er bij bijvoorbeeld de Hyundai ix35 nog niet in, maar mogelijk is deze auto wel in staat ook huizen of kantoren van elektriciteit te voorzien. 

Bekijk een filmpje van Green Team Twente met duidelijke uitleg over de werking van een waterstofbrandstofcel:

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: UTwente, Tweakers | Foto: Green Team Twente

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit